05 اسفند 1397 - 13:40
ایبِنا گزارش می‌دهد:

صرافان پیش از آغاز سال جدید دفاتر مالی خود را پلمب کنند

دبیرکانون صرافان گفت: صرافان امسال نیز به مانند سال‌های گذشته باید پیش از آغاز سال جدید دفاتر مالی قانونی خود را پلمب کنند.
کد خبر : ۹۷۴۷۰
صرافی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، دفاتر قانونی به منظور جلوگیری از تقلب و جابجایی ثبت‌های مالی و از این قبیل موارد باید قبل از استفاده توسط نماینده اداره ثبت امضا شود که این اقدام را پلمب دفاتر قانونی می‌گویند. دفاتر قانونی به این دلیل باید پلمب شوند چون از لحاظ قانونی دارای اهمیت فراوان هستند. این دفاتر تنها سند مالی بنگاه‌های اقتصادی بوده و مورد استناد بازرسین مالیاتی قرار می‌گیرند.


بنابراین تمامی دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر دارایی به هر تعداد که باشد به جز دفتر اندیکس باید قبل ثبت هر مطلبی توسط نماینده اداره ثبت امضا و مهر شود. این دفاتر فقط با رعایت این شرایط اعتبار داشته و مورد استناد قرار می‌گیرد یعنی باید قبل از استفاده توسط نماینده ثبت امضا، مهر و شماره گذاری شوند و بعد از آن صاحبان بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از آنها استفاده کنند. پس از امضا و مُهر شدن تمامی صفحات دفاتر باید اظهارنامه پلمب دفاتر نیز پُر شده و به تایید نماینده ثبت نیز برسد.


ضمنا باید دو طرف قیطان دفاتر قانونی با مهر وزارت دادگستری ممهور و منگه شوند. تاریخ پلمب دفاتر قانونی هم باید مد نظر قرار گرفته و رعایت شود یعنی کلیه بنگاه‌های اقتصادی باید حداکثر یک ماه بعد از سال مالی نسبت به پلمب دفاتر قانونی خود اقدام کنند. اما روش صحیح این است که قبل از پایان سال مالی دفاتر قانونی سال مالی بعد پلمب شده و برای ثبت رویدادهای مالی سال آینده آماده باشند.


ثبت دفاتر قانونی در شرکت‌هایی که به تازگی تاسیس شده‌اند باید حداکثر ۳۰ روز از تاریخ ثبت شرکت انجام شود. اگر بنا به شرایطی دفاتر قانونی مودی ضبط شود مودی موظف است حداکثر تا یک ماه به پلمب و ثبت دفاتر قانونی جدید اقدام کند.


صرافان به گوش باشند


از آنجایی که صرافان نیز باید مطابق هر سال، نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود برای سال مالی ۹۸ از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها، اقدامات لازم را انجام دهند، در همین راستا، رضا ترکاشوند، گفت: صرافان نیز به مانند همه مشاغل و اصناف باید دفاتر مالی خود را شامل دفتر کل و دفتر روزنامه را در پایان سال مالی پلمپ کنند. به گفته دبیرکانون صرافان، پیش از شروع سال مالی جدید باید دفاتر دریافت شود.


برچسب ها: صرافی پلمپ دفاتر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر