05 اسفند 1397 - 14:57
رییس کل گمرک اعلام کرد؛

حجم تجارت خارجی ایران ۱۸ هزار میلیارد دلار شد

رییس کل گمرک ایران حجم فعلی تجارت خارجی ایران را ۱۸ هزار میلیارد دلار اعلام کرد.
کد خبر : ۹۷۴۷۵
مهدی میراشرفی

به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی در دیدار اعضای سازمان جهانی گمرک به تشریح نقش گمرکات در تسهیل تجارت و مبارزه با تخلفات پرداخت و اعلام کرد: در حال حاضر، تولید ناخالص کشورهای دنیا به میزان ۷۰ هزار میلیارد دلار است که از این میزان نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد دلار حجم تجارت خارجی است که این آمار نقش سازمان‌های درگیر در تجارت از جمله گمرکات را روز به‌ روز مهم‌تر نشان می‌دهد.


وی افزود: گفته می‌شود قرن ۲۱، قرن آسیا خواهد بود و آمار و ارقام صادرات این قاره و واقع شدن ۱۰ بندر مهم دنیا در آسیا مبین همین پیش‌بینی‌ها است. به همین جهت باید در تقویت گمرک و تسهیل تجارت یک کار ویژه و سخت‌تری را انجام دهیم.


میراشرفی ادامه داد: بشر در قرن ۲۱ می‌جنگید که مرز ایجاد کند، اما الان در قرن ۲۱ می‌جنگد که مرزها را بردارد به همین جهت عملاً این نگرش جدید دنیا به سمت مناطق بدون مرز پیش می‌رود تا تجارت راحت‌تر انجام شود.


رییس کل گمرک ایران در ادامه با اشاره به وظایف مرکز اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک (رایلو) گفت: به همین جهت رایلو در حال حاضر یک وظیفه سخت‌تری را باید در تجارت بین‌المللی عهده‌دار شود کمک کند تا گمرکات منطقه آسیا و اقیانوسیه به ابزارهای کنترلی پیشرفته‌تر مجهز شوند.


میراشرفی گفت: اگر ما موفق نشویم که درصد تخلف را در گمرکات کاهش دهیم حتماً مصرف‌کنندگان نهایی مجبور خواهند شد که این هزینه را پرداخت کنند و در این خصوص باید رایلو و کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک اهتمام بیشتری را به‌ کار گیرند.


رییس کل گمرک ایران در ادامه به این نکته اشاره کرد که هزینه تخلفات باید عادلانه بین کشورهای دنیا تقسیم شود و کشورهایی که هزینه بیشتری می‌دهند باید برای کاهش تخلفات بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند. به‌ طور نمونه در همسایگی ما و در افغانستان و قسمتی از پاکستان قسمت اعظم مواد مخدر دنیا تولید می‌شود و هزینه جلوگیری از ترانزیت و انتقال این مواد متوجه ایران است.


میراشرفی در ادامه به عملکرد گمرک ایران در کشف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: کسب مقام اول کشفیات مواد مخدر نشان‌دهنده اقدامات و عملکرد بسیار خوب گمرک ایران در مبارزه با مواد مخدر است.


بنابراین گزارش، در ادامه این دیدار کیونگ چا معاون دفتر اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک به نقش مهم ایران و تاریخچه کشورمان اشاره و تاکید کرد : از نظر رایلو نقش ایران با عنوان پل ارتباطی آسیا و اروپا فوق‌العاده مهم است و ما همیشه قدردان کشور ایران و گمرک این کشور به خاطر کمک‌هایی که انجام می‌دهد هستیم و از عملکرد گمرک ایران در مبارزه با تخلفات و قاچاق مواد مخدر بسیار سپاسگزاریم.


وی در ادامه با اشاره به ضرورت انجام عملیات‌های مشترک در منطقه ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با مساعدت‌های دو طرف از انتقال و ترانزیت مواد مخدر از افعانستان پیشگیری کنیم. وی در ادامه گفت: اعضای سازمان جهانی گمرک اعتقاد دارند که اقدامات گمرک ایران در مبارزه با مواد مخدر، تخلفات و قاچاق کالا خیلی اثربخش بوده و این سازمان آماده است که کمک‌های متناسب با این اقدامات را به گمرک ایران ارائه نماید.


معاون دفتر اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک همچنین از تلاش‌ها و اقدامات گمرک ایران تقدیر و تشکر کرد و گفت: فعالیت‌های گمرک ایران برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، پیش‌سازها، تخلفات و قاچاق کالا فوق‌العاده موفقیت آمیز بوده و اعضای سازمان جهانی گمرک اقدامات قابل تحسین گمرک ایران را در این خصوص به رسمیت می‌شناسند.


این گزارش حاکی است انجام عملیات های مشترک منطقه‌ای، همکاری‌های آموزشی، انتقال تجارب در بخش ایکس‌ری، اعزام مدرس ایرانی به کشورهای منطقه با هدف تسهیل تجارت و کاهش تخلفات از دیگر مواردی بود که در این دیدار بحث و بررسی شد و مسئولان دفتر اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک و گمرک ایران در خصوص موارد یاد شده به توافق رسیدند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر