سیاست کاهشی نرخ بهره در بانک‌های مرکزی آمریکای لاتین

بانک گلمن ساچ آمریکا پیش‌بینی کرد بانک‌های مرکزی منطقه آمریکا لاتین به دلیل ضرب آهنگ کُند رشد اقتصاد جهانی نرخ بهره را بدون تغییر و یا با رویکرد کاهشی در پیش گیرند.
کد خبر : ۹۷۵۵۹
گلمن ساچ

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، بانک گلمن ساچ آمریکا پیش بینی خود از رشد اقتصادهای کلیدی منطقه آمریکای لاتین را کاهش و چشم انداز برای نرخ بهره را در سراسر این منطقه به دلیل ضرب آهنگ کُند اقتصادی و وخیم تر شدن تصویر اقتصاد جهانی پایین آورد.


رشد کُند اقتصادی، تنش های تجاری چین و آمریکا و تغییر رویکرد بانک های مرکزی جهان به سمت موضع سیاست نرم به معنی آن است که رشد اقتصادی در آمریکا لاتین ضعیف تر خواهد بود و هرگونه سیاست پولی سفت و سخت در این منطقه به تاخیر خواهد افتاد.


گلمن ساچ اعلام کرد در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی و اوایل سال جاری میلادی ضرب آهنگ رشد اقتصادی، ضعیفتر از حد انتظار در اقتصادهای بزرگ آمریکا لاتین از جمله آرژانتین، برزیل و مکزیک است. همچنین رشد آماری پایین تر، تداوم سیاست بلاتکلیفی، تقاضای خارجی ضعیفتر و شماری از عوامل فردی منجر به کاهش پیش بینی رشد اقتصادی در اقتصادی های بزرگ این منطقه شده است.  


در حال حاضر، پیش بینی از رشد اقتصادی برزیل در سال جاری میلادی از ۲.۶ درصد به ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی مکزیک از ۱.۷ درصد به ۱.۵ درصد تنزل یافت. برآورد از رشد اقتصادی شیلی هم از ۳.۶ درصد به ۳.۴ درصد کاهش پیدا کرد.  


بر پایه این گزارش، پیش بینی می شود بانک مرکزی برزیل نرخ بهره را در سطح پایین ۶.۵۰ درصد حفظ کند. انتظار می رود پول مکزیک، پزو دچار نوسان زیاد نشود و انتظار می رود نرخ بهره در نیمه دوم سال جاری میلادی با ۰.۷۵ درصد کاهش به ۷.۵۰ درصد برسد.


البته بانک مرکزی شیلی در ماه ژوئن و اکتبر سال گذشته میلادی ۲ مرتبه افزایش و به ۳.۵۰ درصد رساند و اکنون برآورد می شود که نرخ بهره در این کشور زیر ۴ درصد باشد. همچنین پیش بینی از نرخ بهره در بانک مرکزی پرو در سال جاری میلادی بدون تغییر ۴.۲۵ درصد باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها