08 اسفند 1397 - 10:10

اثر چندگانه نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرات چندگانه نوسانات نرخ ارز بر بازار سهام گفت: افزایش نرخ ارز می‌تواند اثرات مثبت و منفی را برای صنایع مختلف از خود به جای بگذارد.
کد خبر : ۹۷۵۹۶
بورس

منصور کریمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: بازار سرمایه در حالی روزهای پایانی سال را سپری می‌کند که به نظر می‌رسد با توجه به تورمی که در سال جاری به اقتصاد کشور تحمیل شده، سال آینده شاهد رکود در بازارهای و صنایع مختلف باشیم که این موضوع اثر خود را بر بازار سهام نیز خواهد داشت.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: به‌ صورت طبیعی نیز در پی هر تورمی که در اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد، پس از آن به طور معمول شاهد رکود در اقتصاد و بازارها و نیز صنایع مختلف هستیم.


وی اضافه کرد: با وجود این به نظر می‌رسد تا پایان امسال بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل مختلف دچار فراز و نشیب و نوسانات کوتاه مدت و زودگذر شود. به عنوان مثال نوسانات نرخ ارز یکی از این موارد است که می‌تواند اثرات مثبت و منفی را برای صنایع مختلف از خود بجای بگذارد.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه واکنش بازار سهام به افزایش نرخ ارز به طور کلی مثبت است گفت: اثرات افزایش نرخ ارز بر بازار سهام از چند جنبه قابل بررسی است. نخست اینکه شرکت‌های صادرات‌محور از رشد نرخ ارز معمولا تاثیر مثبت می‌پذیرند. این در حالی است که افزایش نرخ ارز برای شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را وارد می‌کنند خبر خوبی نیست.


وی اذعان داشت: از سوی دیگر هر افزایش نرخ ارزی می‌تواند محرکی برای افزایش تورم در کشور باشد که این مولفه می‌تواند مباحثی چون ارزش جایگزینی و افزایش ریالی دارایی‌های شرکت‌ها را به همراه داشته باشد که این موضوع نیز اثر خود را بر افزایش قیمت سهام شرکت‌ها خواهد گذاشت.


کریمی ادامه داد: از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز از جنبه‌های دیگر نیز اثر خود را بر معاملات بازار سهام البته به صورت کوتاه مدت باقی می‌گذارد؛ چرا که بخشی از نقدینگی موجود در بازار سهام با هدف نوسان‌گیری در این بازار وجود دارد که با وجود انتقادات با این نوع استرتژی، برخی موافق افرادی هستند که در تالار شیشه‌ای اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند؛ چرا که بزرگترین مزیت حضور این دسته از سرمایه‌گذاران کمک به نقدشوندگی بازار است.


وی افزود: به هر حال این بخش از نقدینگی زمانی که جذابیت نوسانگیری در سایر بازارها وجود داشته باشد، به صورت موقت به سایر بازارها از جمله ارز رفته و پس از کسب سود دوباره به چرخه معاملات بازا رسهام باز می‌گردد. بنابراین از این نظر نیز نوسانات نرخ ارز اثر خود را بر بازار سهام خواهد داشت که این موضوع بیشتر در مواردی اتفاق می‌افتد که نوسانات بازار ارز طولانی مدت و شدید باشد.


برچسب ها: ارز سهام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر