11 اسفند 1397 - 08:55
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

رشد ۵.۵ درصدی آیفکس در هفته اول اسفند

شاخص فرابورس در معاملات هفته گذشته، با رشد ۵.۵ درصدی به ارتفاع ۲۱۰۰ واحدی رسید تا به بالاترین سطح چهار ماه اخیر دست پیدا کند.
کد خبر : ۹۷۶۸۱
فرابورس

به گزارش ایبِنا، آمارهای معاملاتی نشان می دهد که در پنج روز کاری هفته منتهی به دهم اسفندماه، بازارهای فرابورس میزبان دادوستد ۴ هزار و ۶۷۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۸ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال بودند که حجم و ارزش مبادلات این هفته نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۳۰ و ۲۲ درصد افزایش یافته است.


بر اساس این گزارش، معامله‌گران در بازار اول ۴۶۹ میلیون و در بازار دوم ۱۸۳۷ میلیون سهم را دست به دست کردند که این مبادلات در بازارهای اول و دوم به ترتیب ارزش ۱۵۵۴ و ۵۲۴۷ میلیارد ریالی را به ثبت رساند. حجم و ارزش داد و ستدهای این دو بازار در مقایسه با هفته گذشته نیز رشد حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.


بازار پایه


ادامه مبادلات سهام در بازار پایه به نقل‌ و انتقال ۲۲۸۳ میلیون سهم به ارزش ۶۷۴۱ میلیارد ریال انجامید که این ارقام حاکی از رشد ۳۴ درصدی حجم و افزایش ۶۶ درصدی ارزش مبادلاتی این بازار طی این هفته است.


بدین ترتیب تمامی بازارهای سهام فرابورس در هفته منتهی به ۱۰ اسفندماه عملکرد مثبتی داشتند. همچنین شاخص کل فرابورس که در روز پایانی هفته قبل در ارتفاع ۱۹۹۰ واحدی قرار داشت در انتهای این هفته با ۱۱۰ واحد رشد معادل ۵.۵ درصد توانست در سطح ۲۱۰۰ واحدی قرار بگیرد و به بیشترین ارتفاع خود از دوم آبان‌ماه ۹۷ یعنی چهار ماه گذشته تا کنون برسد. گفتنی است که بازدهی آیفکس از ابتدای اسفندماه ۷ درصد و از آغاز سال ۹۲ درصد است.


معاملات خرد


در همین حال، ارزش معاملات خُرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به ۱۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در هفته نخست اسفندماه رسید که از این میزان، گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی ۲۴۹۸ میلیارد ریال و در اختیار گرفتن ۲۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس، در صدر ایستاد. بعد از آن گروه محصولات شیمیایی سهم ۱۷ درصدی را به خود اختصاص داد و در جایگاه دوم قرار گرفت.


افزایش ۳۰ درصدی معاملات «تسه»


با نزدیک شدن به پایان سال و به تبع آن گرم‌شدن بازار مسکن، دادوستد اوراق گواهی تسهیلات مسکن در فرابورس نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و بدین ترتیب خریداران و فروشندگان اوراق تسه، معامله ۵۲/. میلیون ورقه به ارزش ۲۸۴ میلیارد ریال را در تابلو اوراق تسهیلات مسکن رقم زدند.


نگاهی به وضعیت معاملات سایر ابزارهای مالی در فرابورس نشانگر آن است که طی این هفته ۱۵ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۱۳ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافته است که رشد ۱۴ درصدی را به ثبت رسانده است.


اوراق بدهی


با وجود رشد معاملات اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن، در پی مبادله ۷۳ میلیون ورقه ETF به ارزش ۱۲۶۱ میلیارد ریال، دادوستد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به هفته گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.


بازار ابزارهای نوین مالی


در مجموع در بازار ابزارهای نوین مالی طی این هفته شاهد تغییر مالکیت ۸۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال بودیم که از رشد ۶ درصدی ارزش و افت ۴۳ درصدی حجم این دادوستدها نسبت به هفته گذشته حکایت دارد.


از رویدادهای مربوط به بازار ابزارهای نوین مالی می‌توان به ادامه پذیره‌نویسی اوراق رهنی کرمان موتور در نماد «کرمان ۰۰۱» اشاره کرد که نرخ این اوراق، ۱۶ درصد سالانه بوده و مواعد پرداخت سود نیز هر سه ماه یک بار است.


درج فرابورس در بازار اول


از دیگر رویدادهای مهم فرابورس در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم درج شرکت فرابورس در بازار اول فرابورس بود. بدین ترتیب ششم اسفندماه ۹۷ شرکت فرابورس پس از احراز تمامی شرایط پذیرش به عنوان صد و نودمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.


این شرکت که در حال حاضر سهام آن در تابلو «الف» بازار پایه معامله می‌شود در بیستم آذرماه سال جاری با نماد «فرابورس» در گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط پذیرش شده و پس از درج به عنوان پنجاه و هشتمین شرکت در بازار اول، در آستانه گشایش نماد قرار گرفته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر