11 اسفند 1397 - 11:58

نام بانک توسعه صادرات ایران مترادف با تسهیل صادرات است

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: نام بانک توسعه صادرات ایران، مترادف با تسهیل صادرات است و انتظار داریم بخشنامه های نهادهای دیگر تصمیم گیری نه محدود سازی بلکه تسهیل صادرات باشد.
کد خبر : ۹۷۷۰۲
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی
به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، محمدعلی خاشی در نشست تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران، ضمن اشاره به سبقه طولانی گمرک در خراسان جنوبی این گمرک را یکی از دروازه های مهم تجاری کشور خواند و گفت: در شرایط جنگ اقتصادی، گمرک در خط مقدم خدمت می کند و عمده تلاش این سازمان بر بهره مندی هر چه بیشتر مردم از منافع مرزها متمرکز شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: طی ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر ۵۸۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام شده که ۱۱۷ میلیون دلار آن مختص خراسان جنوبی است؛ این در حالیست که در دو مرحله از سوی کشور افغانستان با محدودیت هایی مواجه شدیم که هنوز هم ادامه دارد.


به گفته خاشی در حال حاضر بالغ بر ۲۵ درصد خدمات گمرکات خراسان جنوبی برای خود خراسان جنوبی و مابقی برای سایر استان هاست که کالاهای خود را از طریق مرز استان به افغانستان صادر می کنند.


وی نام بانک توسعه صادرات ایران را مترادف تسهیل صادرات در همه زمینه ها اعم از پرداخت تسهیلات، نرخ سود و بیمه دانست و گفت: صادرات یک فرایند است که منحصرا با تسهیل مقررات گمرکی و یا بانکی تحت تاثیر قرار نمی گیرد، بلکه عوامل به هم پیوسته ای برای تحول و رشد صادرات کشور لازم است.


محمدعلی خاشی بیان داشت: به نظر می آید راهکارهای بهتری را می توان در مسیر رفع موانع صادراتی و حمایت از تولید صادرات محور به کار برد؛ صادرکنندگان در حال حاضر مشکلی در بخش تولید ندارند و عمده مشکل آنها به مساله بازگشت ارز حاصل از صادرات بر می گردد و برای حل این مشکل به توان و ظرفیت های اگزیم بانک ایران امیدوارند.


وی خاطرنشان کرد: عمده دستورالعمل های صادره جنبه محدودکننده داشتند و این موضوع زحمات تولیدکننده را به هدر می دهد؛ درخواست ما از بانک توسعه صادرات بعنوان متولی صادرات کشور و بازوی تخصصی این حوزه، این است که در جلسات مشورتی خود با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این مباحث را بعنوان یک نهاد تخصصی در امر صادرات، منتقل کند.


خاشی در ادامه به دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر معافیت صادرات تا سقف یک میلیون دلار از برگشت ارز اشاره کرد و گفت: این تصمیم به نوعی راهکاری برای تسهیل صادرات کشور محسوب می شد اما عوارضی همچون افزایش هزینه های مالیاتی و کوچک شدن صادرکنندگان را در پی دارد.


محمد علی خاشی به لزوم اخذ تدابیر جامع و همه جانبه نگر در حوزه صادرات کشور تاکید کرد و گفت: رغبت برای فعالیت صادراتی و تولید صادرات محور در گرو تنظیم مقررات و دستورالعمل های دقیق و صحیح در بالادست است و برای اخذ چنین تدابیری مشورت با اهل فن و متخصص این حوزه ضروری است.


وی اظهار امیدواری کرد با همکاری نهادهای مختلف و همدلی انها با فعالان اقتصادی بتوانیم در رشد و توسعه صادرات و تولید استان گام های موثری بر داریم؛ گمرک آمادگی دارد در این جریان در چارچوب اختیارات خود با فعالان اقتصادی همکاری کند.


این نشست با حضور فعالان اقتصادی خراسان جنوبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی و جمعی از مدیران ارشد بانک توسعه صادرات ایران با هدف معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران اوایل اسفندماه به میزبانی شعبه بیرجند این بانک برگزار شد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر