13 اسفند 1397 - 13:29

تقسیم ۵ هزار و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت

مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی درباره میزان سود تقسیم شده سهام عدالت بین مشمولان تا به امروز گفت: تاکنون سود عملکرد شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت بالغ بر ٥.٧٥٠ میلیارد تومان بوده است.
کد خبر : ۹۷۸۲۸
سهام عدالت

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، اسماعیل مختاری دولت آبادی؛ مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه از ٥، ٧٥٠ میلیارد تومان مبلغ ٣، ٣٢٢ میلیارد تومان بابت عملکرد ٩٥ و مبلغ ٢، ٤٢٩ میلیارد تومان سود عملکرد سال ٩٦ برای سه گروه مددجویان نهادهای حمایتی، روستاییان و عشایر و کارگران فصلی و ساختمانی توزیع شده است، گفت: سایر گروه ها نیز تا پایان امسال، سود مربوط به عملکرد ٩٦ را دریافت خواهند کرد.


وی با اشاره به آزادسازی سهام عدالت و تصمیمات اتخاذ شده در اینباره خاطرنشان کرد: طرح توزیع سهام عدالت به عنوان یکی از پُرمخاطب ترین طرح های دولت از دیرباز مورد توجه جدی قرار گرفته است.


دولت آبادی افزود: با توجه به پایان مدت ۱۰ ساله مهلت قانونی اجرای این طرح، ساماندهی آن و دستیابی ملموس به اهداف اولیه طرح بیش از هرزمان دیگری مورد توجه است و با اولویت در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته و در این مدت نشست ها و جلسات تخصصی متعددی برای ساماندهی امر و آزادسازی سهام عدالت برگزار شده است.


روند لایحه آزادسازی


مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی درباره ضوابط قانونی اجرای این طرح افزود: متعاقب همین امر، لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح مواد (۳۴) تا (۳۸) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی به تصویب هیأت وزیران رسیده و برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شده است.


وی ادامه داد: تاکنون جلسات متعددی در کمیسیون های مختلف مجلس با حضور نمایندگان خانه ملت، صاحبنظران و نمایندگان سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده و با توجه به اهمیت موضوع و ارزش پرتفوی سهام عدالت، لایحه دولت چندین بار مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.


ارزش روز


دولت آبادی ارزش روز سبد سهام عدالت را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: آزاد سازی این حجم از سرمایه که دارندگان آنها عمدتا از اقشار کم درآمد جامعه بوده و در صورت آزاد سازی احتمالا اکثرا فروشنده باشند نیاز به بررسی بیشتر و کار کارشناسی دارد تا خدای نکرده بازار سرمایه و بورس را تهدید نکند و فرصتی برای تقویت این بازار باشد.


این مقام مسئول با تاکید بر این که هدف نهایی طرح توزیع سهام عدالت، آزاد سازی آن است یادآور شد: در این طرح اصلاح احکام قانونی و فراهم کردن بستر آزادسازی سهام عدالت مد نظر است.


ایجاد صندوق های ETF


وی تاکید کرد: اکنون ایجاد صندوق های ETF (صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله) و انتقال سهام شرکت های سرمایه پذیر به این صندوق ها و سپس واگذاری سهام صندوق ها به مردم، بر اساس پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار دولت قرار گرفته و تحت عنوان لایحه به مجلس ارسال شده است.


مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی نقش سازمان بورس در آزادسازی سهام عدالت را پُر رنگ خواند و یادآور شد: سازمان بورس و اوراق بهادار بیشترین نقش در این فرآیند را برعهده دارد و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله سهام عدالت تنها در بازار سرمایه قابلیت خرید و فروش دارد.


تسهیل اجرای اصل ۴۴


وی خاطرنشان کرد:صندوق های سرمایه گذاری سهام عدالت به استناد بند (ه) ماده (۱) قانون ابزارها و نهادهای مالی موجود به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در قالب صندوق های سرمایه گذاری که واحدهای سرمایه گذاری آنها در بورس یا بازارهای خارج از بورس قابل معامله هستند، تشکیل می شود.


دولت آبادی گفت: برای رسیدن به هدف اصلی طرح یعنی برخورداری اقشار کم درآمد از منافع حاصل از آن، تشکیل صندوق ها در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است ولی زمان قطعی آزاد سازی سهام عدالت مشخص نیست و به تصمیم مراجع قانونی بستگی دارد.


وضعیت نقدینگی برای عرضه


دولت آبادی با اشاره به این که احتمال عرضه سهام عدالت در بدو آزادسازی وجود دارد، گفت: مقدمات و ترتیبات لازم برای کنترل عرضه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری توسط دارندگان سهام عدالت صورت گرفته و در پی  ایجاد فرهنگ سهامداری در بین مشمولان سهام عدالت هستیم تا از حجم فروش های هیجانی کم شود. از سویی در اساسنامه و دستور العمل های صندوق های یادشده حضور بازارگردان در نظر گرفته شده که می توانند در تامین نقدینگی این تقاضاها کمک کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر