13 اسفند 1397 - 15:42
وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت در هفته جاری

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت با حضور رییس جمهور در هفته جاری خبر داد.
کد خبر : ۹۷۸۳۶
محمد اسلامی

به گزارش ایبِنا، محمد اسلامی در حاشیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور بین‌المللی حمل ونقل شمال-جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اجلاس بعد از ۵ سال وقفه دوباره برگزار شده است، گفت: این اجلاس امروز با حضور ۱۲ کشور عضو تشکیل شد و در این اجلاس درباره مسایل فیمابین و مواردی که می‌توانند تسهیل کننده فعالیت در حوزه ترانزیت باشد گفت‌وگو و توافق خواهد شد. 


وی ادامه داد: یکی از مواردی که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که کریدور شمال-جنوب به میزان ظرفیت سازی انجام شده بهره‌برداری ندارد به همین علت باید موانعی که وجود دارد را احصا و شناسایی کنیم.


اسلامی با اشاره به علاقه‌مندی کشورهای عضو و حضور موثر آن‌ها در این کریدور گفت: این کشورها در سطح معاون وزیر، مدیرکل و یا کارشناس ارشد به این اجلاس نماینده اعزام کرده‌اند.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این یکی از بخش‌های باقی‌مانده کریدور شمال-جنوب بود که در جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است، تقارن این ۲ رویداد و حضور وزرایی که برای این مسیر به ما ملحق خواهند شد این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف کریدور شمال-جنوب تبدیل می‌کند.


این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به راه‌آهن رشت-آستارا اشاره کرد و افزود: برای این راه‌آهن پیمانکار تعیین شده و به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیش‌بینی شده است.


وی افزود: کریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یک بخش زیرساخت‌هایی است که برای عبور ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز و آسیای میانه از طریق ایران به سایر کشورها منتقل می‌شده است.


اسلامی با اشاره به گسترش زیرساخت‌ها در کریدور شمال-جنوب گفت: احداث راه‌آهن بافق-بندرعباس-سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جاده‌ها از جمله اقداماتی است که در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه کریدور شمال-جنوب انجام شده است.


وزیر راه وشهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تکمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان است. اتصال این راه‌آهن به نقاط شمالی و همچنین راه‌آهن شرقی – غربی به مرزهای کشورهای همسایه از مهم‌ترین اقدامات در کریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.


عضو کابینه دولت دوازدهم ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه‌جایی بار را دومین اقدام اساسی برای توسعه کریدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرایط کنونی کشورها به صورت مستقل بارهای خود را مدیریت می‌کند.


وی ادامه داد: نکته سوم این است که ما باید پتانسیل لجستیک ایجاد کنیم و با ایجاد نظام لجستیک، قابلیت حمل ونقل مشترک و ایجاد شرکت‌های حمل ونقل ترکیبی بتوانیم کریدور شمال-جنوب را به معنای واقعی کلمه گسترش دهیم.


اسلامی افزود: لازم است که به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت‌ها را برای افزایش توان لجستیک مدیریت کنیم و این مهم‌ترین برنامه پیش روی ما است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها