18 اسفند 1397 - 11:30

آماده‌سازی پلتفرم تسویه معاملات بورس‌های کالایی

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از رونمایی «سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی بخش انرژی» در هفته جاری خبر داد.
کد خبر : ۹۸۰۰۵
فهیمی

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، حسین فهیمی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ بهره برداری رسمی از این سامانه که در بلند مدت می تواند هزینه های معاملاتی را به نحو قابل توجهی کاهش دهد، آغاز می شود.


وی با بیان اینکه «سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی بخش انرژی» پلت فرم و چارچوبی کلی برای تسویه معاملات بورس های کالایی فراهم می کند، افزود: ذینفعان سامانه جدید سه گروه کارگزاران، بورس انرژی و شرکت سپره گذاری مرکزی خواهند بود.


کاهش کدهای صوری


مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: با سامانه جدید استفاده از کدهای صوری به نحو قابل توجهی به سمت صفر کاهش پیدا می کند و دیگر تخلفات احتمالی  نیز به آسانی قابل شناسایی و برخورد خواهد بود.


وی تاکید کرد: از آنجا که در «سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی بخش انرژی» تمام عملیات تسویه بورس ها در یک نهاد متمرکز می شود، این سامانه می تواند در بلند مدت هزینه های معاملاتی را به نحو قابل توجهی کاهش دهد.


ادغام هزینه های معاملاتی


مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه  با بیان اینکه یکی از راه های توسعه بازار، کاهش هزینه های معاملاتی است،   توضیح داد: امروزه در دنیا نیز در بورس ها و سپرده گذاری ها رویکرد به سمت ادغام و کاهش هزینه های معاملاتی بوده و سود به عنوان آخرین اولویت مطرح است.


وی همچنین با اشاره به اینکه در سامانه جدید نواقص و کاستی های سامانه قدیم برطرف شده است، گفت: تمام مراحل مطالعاتی، معماری و بررسی «سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی بخش انرژی» مطابق آخرین استانداردهای جهانی انجام شده و بهره برداری آزمایشی آن نیز نتایج درخشانی به همراه داشته است.


توسعه بازارهای کالایی


فهیمی در تشریح دیگر ویژگی ها و نقاط قوت سامانه جدید توضیح داد: «سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی بخش انرژی» امکان تفکیک دو نهاد معامله کننده و تسویه کننده را فراهم می آورد و به نوعی در توسعه بازارهای کالایی نقش شتاب دهنده ایفا می کند.


آماده سازی زیرساخت های واگذاری سهام عدالت


فهیمی در ادامه به آخرین اقدامات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه  در خصوص سهام عدالت اشاره کرد و گفت:  تمام زیرساخت های لازم برای واگذاری سهام عدالت در شرکت سپرده گذاری فراهم است و این شرکت برای عملیات ثبت، سپرده گذاری در مرحله پیش  و پس از معامله و عملیات تسویه و پرداخت با هماهنگی نظام بانکی کشور، تدابیر لازم را اتخاذ کرده است، هرچند به لحاظ تصمیمات کلان در خارج از شرکت در نوعی بلاتکلیفی به سر می بریم.


مدیر عامل سمات توضیح داد: به نظر می رسد که دولت تصمیم خود را گرفته و راهکار پیشنهادی را در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کرده است؛ لذا مجلس باید در خصوص لایحه دولت یا هر مکانیسم جایگزین دیگری تصمیم گیری کند تا تکلیف این موضوع روشن شود.


فهیمی افزود: آنچه مسلم است این است که ما در شرکت سپرده گذاری باید جامعه هدف سهام عدالت را ثبت کنیم، دارایی های آنها را سپرده کنیم و بعد از انجام معاملات آن در یکی از بورس های کشور، تسویه بعد از معاملات را انجام دهیم.


وی همچنین در پایان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سامانه «سجام» ثبت نام کرده اند، افزود: هم اکنون صدور کد در این سامانه، به صورت آنی انجام می شود و بلافاصله هم قابل فعالسازی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر