19 اسفند 1397 - 09:32

مزایای قانون قیمت تضمینی برای کشاورزان و دولت

مدیرعامل بورس کالا گفت: اگر قانون قیمت تضمینی درست و کامل اجرا شود هم کشاورز منتفع می شوند و هم هزینه‌های دولت با توجه به رشد قیمت‌های موجود در بازار کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : ۹۸۰۳۶
حامد سلطانی نژاد - کراپ‌شده

حامد سلطانی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در رابطه با چالش‌های موجود که به التهاب قیمتی در بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی منجر شده است، گفت: در این رابطه سه چالش اصلی وجود دارد.


مدیرعامل بورس کالا با بیان این که چالش نخست به بحث قیمت تضمینی بازمی‌گردد، افزود: اگر این قانون درست و کامل اجرا می‌شد در این شرایط هم کشاورز منتفع می‌شد و هم هزینه‌های دولت با توجه به رشد قیمت‌های موجود در بازار کاهش پیدا می‌کرد و پتانسیل بالاتری برای تولید در بخش کشاورزی و دامپروری ایجاد می‌شد.


وی اضافه کرد: چالش بعدی به کالاهای وارداتی در بخش کشاورزی مربوط است، به این دلیل که مدل سنتی حاکم بر آن جوابگوی نیازهای روز بازار نیست و البته این فضای سنتی به سمت بازارهای مدرن حرکت نمی‌کند که این واقعیت به یک چالش در بازار بدل شده و خروجی آن تاکنون ناکارآیی این بازار بوده است.


مدیرعامل بورس کالا چالش سوم را ساختار حاکم بر بخش کشاورزی عنوان کرد که بخش مهمی از آن به خرده مالکی بودن این بازار بازمی‌گردد. سلطانی‌نژاد گفت: البته تجربه قیمت تضمینی نشان داد که در بورس کالا می‌توان از این چالش گذر کرد ولی باز هم اما و اگرهای خاص خود را دارد. به‌عنوان یک نمونه مشخص می‌توان به ورود بورس کالا به بازار پسته اشاره کرد که با وجود حمایت‌های فنی از سمت افرادی بسیار برجسته، شاهد مخالفت‌هایی بودیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر