20 اسفند 1397 - 09:54
آمارهای ILO نشان می‌دهد؛

تعداد بیکاران جهان ۱۷۲ میلیون نفر/ ۵.۷ میلیارد نفر در سن کار

آمارهای سازمان بین‌المللی کار (ILO) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، حدود ۵.۷ میلیارد نفر در سن کار بوده‌اند که از این تعداد، ۳.۳ میلیارد نفر آنها شاغل و دو میلیارد نفر خارج از گستره نیروی کار بوده‌اند.
کد خبر : ۹۸۰۸۴
بیکاری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی درباره وضعیت بازار کار در سال گذشته میلادی با اعلام این رقم نوشته است: نگاهی به وضعیت بازار کار در جهان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، حدود ۵.۷ میلیارد نفر در سن کار بوده اند که از این تعداد ۳.۳ میلیارد نفر آنها شاغل و دو میلیارد نفر خارج از گستره نیروی کار بوده اند و مابقی آنها یا بیکار بوده اند یا جزو نیروی کار بالقوه تقسیم بندی می‌شوند.


منظور از نیروی کار خارج از گستره کار براساس تعریف سازمان بین المللی کار افرادی هستند که در دسته بندی های افراد شاغل، بیکار و نیروی کار بالقوه تقسیم بندی نمی‌شوند. بر این اساس از کل جمعیت شاغل در دنیا، تنها ۳۹ درصد آنها به طور رسمی مشغول به کار هستند و ۶۱ درصد آنها به طور غیررسمی کار می‌کنند.


بر این اساس تعداد نیروی کار بالقوه در جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۴۰ میلیون نفر و نیروی بیکار نیز ۱۷۲ میلیون نفر بوده است. طبق تعریف سازمان بین المللی کار، جمعیت در سن کار، افراد بالای ۱۵ سال را شامل می شود. منظور از نیروی کار بالقوه نیز افرادی هستند که شاغل نیستند یا به دنبال کار هستند اما قابلیت به کارگیری در بازار کار را ندارند یا قابلیت به کار گرفته شدن در بازار کار را دارند اما در جستجوی کار نیستند.


از طرف دیگر میزان افراد شاغل با مزد و حقوق ثابت و مشخص ۵۲ درصد از افراد شاغل را در بر گرفته است و تعداد کارفرمایان نیز ۳ درصد از جمعیت شاغل بوده است. همچنین شاغلان کسب و کارهای خانوادگی ۳۴ درصد و شاغلان خود اشتغال نیز ۳۴ درصد از ترکیب جمعیت شاغل را به خود اختصاص داده اند.


در کشورهای با درآمد کم و متوسط نیز تعداد افراد شاغل غیر فقیر ۷۴ درصد، افراد شاغل با فقر متوسط ۱۶ درصد و افراد شدیدا فقیر ۱۰ درصد اعلام شده است. براساس تعریف سازمان بین المللی کار، شاغلان فقیر به شاغلانی که در شرایط فقر شدید یا متوسط در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند، اشاره دارد. نرخ های فقر متوسط و شدید مربوط به شاغلانی است که سرانه درآمد یا مصرف روزانه آنها به ترتیب بین ۱.۹ دلار تا ۳.۲ دلار و کمتر از ۱.۹ دلار به نرخ PPP باشد.



شکاف بالای جنسیتی در مشارکت نیروی کار


براساس این گزارش، نرخ مشارکت زنان در بازار کار در سال ۲۰۱۸ معادل ۴۸ درصد رقم خورده که در مقایسه با نرخ مشارکت ۷۵ درصدی مردان کمتر است. بدین معنا که در سال ۲۰۱۸، از هر ۵ نفر جمعیت فعال، ۳ نفر آنها مرد بوده اند.


آمارهای سازمان بین المللی می‌گوید پس از یک دوره بهبود سریع که تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت، پیشرفت دیگری برای از بین بردن شکاف جنسیتی در نرخ مشارکت نیروی کار صورت نگرفته است. براین اساس شکاف جنسیتی قابل توجه ۲۷ واحد درصدی که در سال ۲۰۱۸ وجود داشته، نشان می‌دهد که باید اقدامات سیاستی با هدف بهبود برابری جنسیتی در بازارهای کار جهانی و به حداکثر رساندن توانمندی‌های بشر در دستور کار قرار گیرد.


برچسب ها: اشتغال بیکاری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر