21 اسفند 1397 - 12:29

اجباری شدن کد یکتا برای ٤ رشته بیمه ای از سال ٩٨

رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی اعلام کرد به جز بیمه نامه شخص ثالث، از سال ٩٨ صدور کد یکتا برای بیمه نامه های باربری، آتش سوزی، درمان و بدنه خودرو اجباری می‌شود.
کد خبر : ۹۸۱۵۱
سید قاسم نعمتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سیدقاسم نعمتی رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی صبح امروز (سه شنبه) و در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد: از ابتدای مهرماه ٩٦ تا پایان سال قبل ١١ میلیون و ٦٠٠ هزار کد یکتا صادر شد و امسال نیز از ابتدای سال تاکنون ٢١ میلیون و ٢٠٠ هزار کد یکتا برای بیمه نامه های شخص ثالث صادر شده است.


وی تاکید کرد که تمامی بیمه نامه های شخص ثالث باید دارای کد یکتا با شماره ١١ رقمی و آرم بیمه مرکزی باشند.


رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی در عین حال توضیح داد که نداشتن کد یکتا به معنای عدم پوشش بیمه ای نیست اما بدان معناست که شرکت بیمه به وظایف خود در قبال صدور بیمه نامه عمل نکرده است.


وی صدور کد یکتا برای هر بیمه نامه را کمتر از ٢ ثانیه اعلام کرد.


نعمتی گفت: تمام هدف مرکز فناوری بیمه مرکزی فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ایجاد دولت الکترونیک است.


وی با اشاره به راه اندازی سامانه سنهاب بیمه مرکزی از سال ١٣٩٠ افزود: این سامانه هم اطلاعات را جمع آوری کرده و هم ارتباط بیمه مرکزی با شرکت های بیمه را مکانیزه می کند.


رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی  اظهار داشت: بستر ارتباطی بین شرکت های بیمه و نهاد ناظر بدون استفاده از اینترنت فراهم کرده و بستر آن سامانه سنهاب است.


نعمتی با اشاره به راه اندازی میز خدمت در بیمه مرکزی ادامه داد: در میز خدمت هر اطلاعاتی که براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات قابل انتشار است، از جمله استعلام بیمه نامه ها، ثبت اطلاعات متقاضیان فروش، فهرست ارزیابان بیمه و ... را ارائه می کنیم و به طور کلی پرونده کاغذای در این میز پذیرش نمی شود.


وی خاطرنشان کرد: زیر پرتال اطلاعاتی در بیمه مرکزی ایجاد کرده ایم که اطلاعات و نتایج آماری نظارت بیمه مرکزی در آن ارائه می شود که تمامی این اطلاعات ناشی از پردازش داده ها در سنهاب است.


رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تصریح کرد که نهاد ناظر بیمه ای به طور برخط و ۲۴ ساعته با راهداری، ناجا، قوه قضاییه، سازمان ثبت احوال و اسناد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ... در ارتباط است و در زمان صدور بیمه نامه از آنها استفاده می شود.


نعمتی خاطرنشان کرد که با استفاده از نرم افزارهای QR و اسکن QR موجود در کنار کدهای یکتا نیز می‌توان اعتبارسنجی بیمه نامه های صادر شده را انجام داد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره استعلام از نیروی انتظامی درباره بیمه نامه موتورسیکلت ها تصریح کرد: از نظر بیمه مرکزی، هر نوع وسیله نقلیه ای که برای آن بیمه نامه شخص ثالث صادر می شود از جمله موتورسیکلت، ماشین آلات راه سازی و کشاورزی باید بیمه نامه داشته باشند و برای آنها کد یکتا صادر شود.


رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی درباره اینکه با استفاده از سنهاب و کد یکتا تا چه اندازه مانع از صدور بیمه نامه‌های تقلبی شده اید نیز به خبرنگار ایبِنا گفت: این سیستم به دلیل ماهیت کاری خود اطلاعات غیر استاندارد را پذیرش نمی‌کند. البته این بدان معنا نیست که اساسا تخلفی وجود ندارد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها