22 اسفند 1397 - 11:17

بورس ۹۸ تحت تاثیر شرایط سیاسی و تحریم‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط سیاسی و تحریم‌ها مهمترین مولفه اثرگذار بر معاملات بازار سهام در سال ۹۸ است که می‌تواند معادلات سرمایه‌گذاران را در سال آینده دستخوش تغییر کند.
کد خبر : ۹۸۱۹۳
تالار شیشه‌ای در یک روز کاری

ابراهیم خلیلی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به بهبود روند معاملات در روزهای گذشته و رشد شاخص بورس گفت: معاملات بازار سهام تحت تاثیر عوامل مختلف روند رو به رشد یا نزولی را در پیش می‌گیرد. بر این اساس یکی از این مولفه‌ها، مناسبات سیاسی میان کشورهای مختلف است که نمونه بارز آن جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی در جهان است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس با توجه به فروکش کردن جدال‌ها میان این دو کشور رفته رفته شاهد آرامش نسبی در بازارهای جهانی و رشد قیمت مواد و محصولات پایه در جهان هستیم که این موضوع اثر مثبت خود را بر بازار سهام گذاشته است.
وی اضافه کرد: قیمت جهانی مواد خام و پایه که اصطلاحا از آن با نام کامودیتی یاد می‌شود، تاثیر زیادی بر بازار سهام دارد؛ چرا که مواد خام شامل نفت، فولاد، پتروشیمی و محصولات معدنی در اقتصاد کشور نقش زیادی دارد که صادرات این موارد اثر مستقیمی در بازارهای مختلف دارد و با توجه به سهم بالای شرکت‌های مرتبط با این مواد در بازار سهام، اثرپذیری بازار سرمایه از این موضوع دو چندان است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تاثیرپذیری معاملات بازار سهام از نوسانات نرخ ارز اذعان داشت: نوسانات نرخ ارز در کوتاه و بلندمدت اثر خود را بر معاملات تالار شیشه‌ای و تصمیم سرمایه‌گذاران می‌گذارد.
وی گفت: نکته قابل توجه دیگر در خصوص معاملات بازار سهام این است که معاملات بازار سهام همواره تحت تاثیر شرایط  اقتصادی کشور نیز است؛ به این مفهوم که برخی معتقدند بازار سهام همرتبه و هم‌گام با دیگر بازارها در سال ۹۷ رشد نداشته است و این انتظار روانی که بازار سهام باید به رشدهایی بیش از رشد تجربه شده در سال ۹۷ دست پیدا کند نیز محرک مناسبی برای افزایش شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر در هفته‌های گذشته بازار سهام منفی بوده که این موضوع موجب رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به سطح جذاب شده است که این مورد نیز موجب شده تا این روزها فشار خرید در بازار از قوت بیشتری برخوردار شود.
وی در پیش‌بینی معاملات بازار سرمایه در سال آینده نیز گفت: بدون شک شرایط سیاسی و تحریم‌ها مهمترین مولفه اثرگذار بر معاملات بازار سهام در سال ۹۸ است و مواردی مانند پایان مهلت تعیین شده برای کشورمان در خصوص تصویب لوایح مرتبط با FATF و نیز تمدید یا عدم تمدید معافیت‌هایی که برای شش کشور خریدار نفت ایران درنظر گرفته شده، نیز معادلات سرمایه‌گذاران در سال آینده را دستخوش تغییر خواهد کرد.


برچسب ها: بورس تحریم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر