25 اسفند 1397 - 14:03

هشتمین جلسه از سلسله کرسی‌های بررسی‌ راهبردی پول و بانک برگزار شد

هشتمین جلسه از سلسله کرسی‌های‌ بررسی‌های راهبردی در حوزه پول و بانک در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.
کد خبر : ۹۸۲۷۹
کرسی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در هشتمین نشست از سلسله کرسی‌های‌ بررسی‌ راهبردی در حوزه پول و بانک، موضوع «نرخ ارز و تحریم» توسط رضا بوستانی، کارشناس اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفت.


وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش اصلی روند نرخ ارز با نظریه برابری قدرت خرید تبیین می‌شود. به عبارت دیگر، عامل اصلی تغییرات در روند بلندمدت نرخ ارز اختلاف نرخ تورم داخلی و خارجی است. اما در کوتاه‌مدت انحرافات از نرخ ارز حاصل از برابری قدرت خرید با اهمیت و معنادار است. تقریباً تمامی تفاضل روند نرخ ارز با روند حاصل از نظریه برابری قدرت خرید، با درآمدهای ارزی ناشی از نفت قابل تبیین است. به بیان دیگر، به جز اختلاف تورم داخلی و خارجی، عامل مسلط دیگری که باعث انحرافات کوتاه‌مدت در روند نرخ ارز می‌شود، درآمد حاصل از فروش نفت است.


کارشناس اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در ادامه افزود:  نتیجه سیاستی شواهد آماری فوق، بسیار بااهمیت است. اول آن که میدان بازی سیاستگذار ارزی در داد و ستد روزانه تنها می‌تواند به کاهش نوسانات قیمتی محدود گردد و تغییر روند نرخ ارز با ابزار ارزی، به خصوص در دوره‌هایی که درآمد نفت پایین است تا حد نسبتا زیادی خارج از حیطه عمل آن است. دوم، شاید وقتی قیمت ها در حال افزایش است، این تصور ایجاد شود که تقاضای بورس‌بازانه باعث ایجاد این تحول است اما، مساله اصلی یک علت پایه‌ای است که ریشه در تورم یا کاهش درآمد نفت دارد. تقاضای بورس بازانه خود معلول است نه علت.


در ادامه این نشست، حاضرین بر این موضوع تأکید داشتند که در برخی شرایط اقتصادی بانک مرکزی می‌بایست برای کاهش نوسانات نرخ ارز در بازار مداخله نماید. چنانچه شواهد مؤید آن است که این نهاد مالی توانسته است گام‌های مثبتی را در کاهش نوسانات این حوزه بردارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر