26 اسفند 1397 - 11:14

دلایل رشد شاخص بورس در روزهای پایانی سال

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است عواملی چون رکود حاکم بر بازارهای مختلف، کاهش فشار فروش برای تسویه خریدهای اعتباری، حاکم شدن انتظارات مثبت در تالار شیشه‌ای ورسیدن قیمت سهام به سطوح جذاب را ایجاد کرد.
کد خبر : ۹۸۲۹۸
بورس

علی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به روند رو به رشد شاخص بورس و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای طی روزهای گذشته گفت: بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند مثبت معاملات رکودی است که در سایر بازارها از جمله مسکن، خودرو، ارز و طلا حاکم است.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه هوشمند است و به سمت بازاری می‌رود که کسب سود کند، افزود: بر این اساس در شرایطی که سایر بازارها از ظرفیت سودسازی برای سرمایه‌گذاران برخوردار نیستند، بازار سهام به دلیل شرایطی که دارد در این مقطع می‌تواند سودآوری را نصیب سرمایه‌گذاران کند.


وی در خصوص دلایل سودآوری بودن بازار سهام در این روزها اظهار داشت: نگاهی به روند معاملات در چند هفته گذشته نشان می‌دهد برای ۴ تا ۵ هفته پیاپی شاخص بورس روند و کلیت بازار روند منفی را داشته است، بنابراین قیمت سهام شرکت ها به سطوح جذابی برای خرید رسیده بود، بر این اساس این مولفه یکی از دلایل سودآوری بازار سهام پس از طی یک روند منفی است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این که سال مالی شرکت‌های کارگزاری پایان اسفندماه است، معمولا فشار فروش برای تسویه خریدهای اعتباری در ابتدای این ماه وجود دارد و این روزها این فشار از بازار سهام برداشته شده است.


وی گفت: از سوی دیگر به لحاظ روانی نیز انتظارات مثبتی در بازار سرمایه به وجود آمده که موجب شده تا شرایط این بازار از روند مثبتی برخوردار شود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر فروکش کردن جدال میان ایالات متحده و چین به عنوان دو قول اقتصادی دنیا نیز موجب شده تا ریسک‌های تحمیلی به بازار کالاهای جهانی برداشته شود و این موضوع نیز اثر خود را بر بازار سهام بویژه صنایع و شرکت‌هایی که در ارتباط با کالاهای جهانی هستند، گذاشته است.


وی همچنین قیمت جهانی نفت را به عنوان مولفه‌ای یاد کرد که همواره اثر خود را بر اقتصادکشور و در پی آن بازار سرمایه می‌گذارد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به اینکه این روزها شاهد تعادل و افزایش قیمت جهانی نفت هستیم، این موضوع نیز اثر مثبت خود را بر بازار سهام گذاشته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر