17 فروردين 1398 - 09:37
عبادی در گفتگو با ایبِنا ؛

صنعت فین‌تک در ایران به بلوغ نرسیده است

دبیر انجمن فین تک ایران گفت: صنعت فین‌تک در ایران هنوز به بلوغ نسبی نزدیک نشده چه برسد که فین‌تک در ایران به بلوغی نسبی رسیده باشد و فین‌تک‌ها کمتر از یک درصد GDP را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر : ۹۸۳۵۷
فین تک

مهدی عبادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره وضعیت بلوغ صنعت فین تک در کشور، افزود:صنعت فین‌تک در ایران هنوز به بلوغ نسبی نزدیک نشده چه برسد که فین‌تک در ایران به بلوغی نسبی رسیده باشد؛ با نگاهی به اکوسیستم فین‌تک کشورهای دیگر می‌توانیم به راحتی دریافت کنیم که ایران در حوزه فین‌تک عقب ماندگی بسیار زیادی دارد تا حدی که می‌توان گفت در زمینه فین تک هیچ اتفاق خاصی در کشور انجام نشده است و با توجه به این که هنوز فین‌تک‌ها کمتر از یک درصد از GDP کشور را به خود اختصاص داده‌اند تاثیر اقتصادی زیادی در سیستم اقتصادی ندارند.


دبیر انجمن فین تک با اشاره به روند آن در کشور اظهارداشت:روند فین‌تک در ایران بسیار ساده است؛ برخی سرویس سنتی بانکداری به اپلیکیشن‌های موبایل تبدیل می‌شود و به آن فین‌تک گفته می‌شود؛ این در حالی است که شرکت‌های مطرح خارجی نگاه دیگری به فین‌تک دارند و دلیل عدم رشد صنعت در ایران نبود زیرساخت قانونی و قانون گذاری با تاخیر بسیار زیاد، نگاه سنتی حاکم بر سیستم بانکی و کمبود سرمایه گذار به شمار می‌رود.


وی با بیان این که سرمایه گذاری عامل مهمی در توسعه کسب و کار به شمار می‌رود، اظهار داشت: سرمایه گذاری عامل مهمی در رشد کسب و کار است اما سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ اکوسیستم فین‌تک و بانکی نیاز ویژه به شفافیت دارد و با توجه به عدم وجود شفافیت در زمینه  فضای بانکی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی سرمایه گذاری را منطقی نمی‌دانند و همین مسئله یکی از دلایل آن است که باعث می‌شود که حجم سرمایه گذاری در صنعت فین‌تک نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر باشد.


عبادی با اشاره به حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در اکوسیستم کشور، گفت:  دو سرمایه گذاری اخیر خارجی در حوزه استارت آپ ایران بالغ بر ۱۲ میلیون یورو بوده که این رقم بزرگتر از کل سرمایه گذاری داخلی انجام شده در حوزه فین تک است.


دبیر انجمن فین‌تک تاکید کرد: باید فضای موجود در حوزه فین‌تک تغییر کند تا سرمایه گذاران خارجی با توجه به جذابیت شرایط ایران برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا به دلیل تفاوت قیمت ارز نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.


برچسب ها: فین تک مهدی عبادی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها