28 اسفند 1397 - 10:07

بررسی رتبه ایران در شاخص‌های بین المللی منتخب

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به آخرین وضعیت ایران در بین سایر کشورهای براساس شاخص های بین المللی و منابع انتشار آنها پرداخته است.
کد خبر : ۹۸۳۸۷
شاخص

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران رتبه ایران در ۲۷ شاخص مختلف را که از سوی نهادهای بین المللی اعلام شده، بررسی کرده است که در بین آنها تنها ۲ شاخص مربوط به سال ۲۰۱۹ است.


۹ مورد بررسی شده در رتبه ایران در شاخص‌های مختلف همچنان به روزرسانی نشده و مربوط به سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی هستند. از سوی دیگر ۱۶ شاخص نیز مربوط به سال ۲۰۱۸ می شوند.


براین اساس رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۱۵۵ از بین ۱۸۰ کشور اعلام شده که توسط بنیاد هریتیج برای سال ۲۰۱۹ اعلام شده است. همچنین رتبه ایران در شاخص کیفیت زندگی ۷۰ از بین ۷۱ مورد برای سال جاری میلادی و توسط موسسه نامبئو اعلام شده است.


در بین شاخص های اعلام شده برای سال گذشته میلادی، رتبه ایران در شاخص شکاف جنسیتی ۱۴۲ از بین ۱۴۹ کشور(مجمع جهانی اقتصاد)، شاخص ادراک فساد ۱۳۸ از بین ۱۸۰ کشور (سازمان شفافیت بین المللی)، شاخص توسعه انسانی ۶۰ از بین ۱۸۹ کشور (سازمان ملل متحد)، دولت الکترونیک ۸۶ از بین ۱۹۳ کشور(سازمان ملل متحد)، شاخص تجارت الکترونیک B۲C آنکتاد ۴۹ از بین ۱۵۱ کشور (آنکتاد) بوده است.



این گزارش می‌افزاید رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری صنعتی در سال ۲۰۱۸ که از سوی یونیدو اعلام شده ۵۹ از بین ۱۴۸ کشور شاخص سهولت کسب و کار ۱۲۴ از بین ۱۹۰ کشور (بانک جهانی)، شاخص تجارت فرامرزی (یکی از زیرشاخص های سهولت کسب و کار) ۱۶۶ از بین ۱۹۰ کشور (بانک جهانی)، نوآوری جهانی ۶۵ از بین ۱۲۶ کشور (سازمان جهانی مالکیت فکری، دانشگاه Johnson، مدرسه کسب و کار INSEAD) اعلام شده است.


همچنین رتبه ایران در سال گذشته میلادی در شاخص‌های عملکرد لجستیک ۶۴ از بین ۱۶۰ کشور (بانک جهانی)، کارآفرینی ۷۲ از بین ۱۳۷ کشور (دیده بان جهانی کارآفرینی GEM)، لجستیک بازارهای نوظهور ۱۸ از بین ۵۰ کشور (شرکت حمل و نقل بین المللی Agility)، حقوق بین المللی مالکیت ۹۱ از بین ۱۲۵ کشور (اتحادیه حقوق مالکیت) و رفاه لگاتوم ۱۰۸ از بین ۱۴۹ کشور(موسسه لگاتوم) بوده است.


در بین شاخص‌هایی که به روز رسانی نشده اند، رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد برای سال ۲۰۱۸ اعلام شده، ۸۹ از بین ۱۴۰ کشور بوده است. همچنین شاخص سرمایه انسانی برای سال ۲۰۱۷ که از سوی مجمع جهانی اقتصاد اعلام شده ۱۰۴ از بین ۱۳۰ کشور بوده است. رتبه ایران در شاخص توانمندسازی تجاری برای سال ۲۰۱۶، ۱۳۲ از بین ۱۳۶ کشور اعلام شده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر