06 فروردين 1398 - 12:59
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد :

چالش های فروش نفت در بورس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خرید نفت از بورس برای مشتریان داخلی و خارجی ریسک دارد، گفت:شرکت‌های بزرگ به دلیل شناسایی ازسوی آمریکا در خرید نفت ایران در بورس سهیم نمی‌شوند.
کد خبر : ۹۸۴۹۰
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، اسدالله قره‌خانی آلوستانی با اشاره به عدم موفقیت عرضه نفت در بورس انرژی علیرغم حضور مشتریان خارجی، اظهار داشت: از آنجا که وجه ممیزی و تمایز بورس رقابت و شفافیت است باید ماهیت شرکت فروشنده، میزان فروش و قیمت‌ها شفاف باشند لذا اگر شرکت خریدار صوری باشد فاقد شفافیت است و اگر واقعی باشد توسط آمریکا شناسایی و تحریم می‌شود بنابراین مشتریان خارجی نمی‌توانند با نام خارجی از بورس انرژی ایران خرید کنند.


نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند عرضه ریالی نیز امکان‌پذیر شده است اما این خرید برای مشتریان داخلی و خارجی  ریسک دارد چراکه میزان فروش بالا و حدود ۱۰۰هزار بشکه است به همین دلیل تامل می‌کنند.


شرکت‌های بزرگ به دلیل شناسایی ازسوی آمریکا در خرید نفت ایران سهیم نمی‌شوند


وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ با وضعیت مالی خوب در این خرید و فروش سهیم نمی‌شوند چراکه سریعا ازسوی آمریکا شناسایی خواهند شد لذا شورای عالی اقتصاد کشور باید تدریجا راهکارهای جدی‌تری را اعمال کند، اضافه کرد: هرچند شورا تمهیداتی برای حل این مشکل اندیشه است به همین دلیل عرضه نفت در بورس کمی تسهیل شده است لذا می‌توان به رونق این فروش در آینده امیدوار بود.


قره‌خانی در ادامه، به برخی از اقدامات شورای عالی اقتصادی قوا برای حل مشکل فروش نفت در بورس اشاره کرد و افزود: فروش نفت در بورس با ۲۰درصد عرضه ریالی و ۸۰درصد  ارزی آغاز شد اما اکنون برای تسهیل فروش این میزان عکس شده است، همچنین قبول سفته و تضامین آسان از خریداران، ازجمله اقدامات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برای حل مشکل فروش نفت در بورس است.  


شکست عرضه نفت در بورس چه دلایلی دارد؟


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از نبود حساب ارزی بین‌المللی، بی‌اعتمادی خریداران به دلیل عدم عرضه پایدار، زمان‌بر بودن نقل و انتقالات مالی به دلیل مسدود بودن بانک‌های ایرانی در خارج از کشور به دنبال تحریم‌ها و... به‌عنوان برخی از دلایل شکست عرضه سوم و چهارم نفت در بورس اشاره کرد. 


برچسب ها: نفت خانه ملت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر