09 فروردين 1398 - 11:44

دو نکته مهم در هدایت نقدینگی

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی عنوان کرد: بخش زیادی از نقدینگی در حال حاضر به تسهیلات تولیدی و غیر آن و یا توسط بانک‌ها به انواع دیگر دارایی تبدیل شده است.
کد خبر : ۹۸۵۴۰
نقدینگی

به گزارش ایبِنا در این یادداشت آمده است: در بحث هدایت نقدینگی دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول مفهوم نقدینگی است: بخش عمده ای از حجم نقدینگی هم اکنون تبدیل به تسهیلات، اعم از تولیدی یا غیر آن شده و یا توسط خود بانک ها، تبدیل به انواع دیگری از دارائی شده است که بخش عمده آنها، هم راستا با تأمین هدف بهینه اجتماعی نبوده و اصلاح آنها ضرورت دارد.


نکته دوم اینکه: نقدینگی در بخش هایی متمرکز می شود که بیشترین بازدهی ( خالص از ریسک ) را داشته باشد. لذا، برای هدایت نقدینگی به سمت تولید، باید، بازدهی بخش تولید، از طریق بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه های تولید، بالا رفتن قدرت خرید مردم برای تقاضا و رشد صادرات، افزایش یابد تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاری منتج به رونق تولید، ایجاد بشود.


با توجه به ریشه شوک تورمی اخیر، بانک مرکزی درکنارسیاست مرتبط با نرخ ارز ، سیاست پولی مناسب در شرایط فعلی را تغییر ترکیب کمیت های پولی برای پرهیز از رکود و حرکت به سمت رونق تولید می داند، تا با افزایش عرضه از فشار تورمی کاسته شود.


برچسب ها: نقدینگی همتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر