14 فروردين 1398 - 09:56
در آستانه نشست بهاره بانک جهانی،

لاگارد: ضرب آهنگ رشد اقتصاد جهانی آهسته شده است

رییس صندوق بین المللی پول گفت: به دلیل تنش‌های تجاری ضرب آهنگ رشد اقتصاد جهانی از ابتدای سال جاری میلادی آهسته شده است.
کد خبر : ۹۸۵۸۶
لاگارد

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول گفت: ضرب آهنگ رشد اقتصاد جهانی از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل افزایش تنش‌های تجاری و سفت و سختر شدن شرایط مالی آهسته شده است؛ اما عدم افزایش نرخ های بهره به تقویت فعالیت های اقتصادی در نیمه دوم سال جاری میلادی کمک خواهد کرد.


رییس صندوق بین المللی پول در آستانه نشست بهاره بانک جهانی که قرار است دوازدهم تا چهاردهم ماه جاری میلادی برگزار شود، گفت: اقتصاد جهانی بعداز ۲ سال رشد پایدار، بی ثابت شده است و چشم انداز آن به دلیل مسائلی از قبیل برگزیت، شوک های بازار مالی پرمخاطره و آسیب پذیر است.


لاگارد تصریح کرد: پیش بینی صندوق بین المللی پول برای رشد اقتصاد جهانی در ماه ژانویه برای سال ۲۰۱۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی در حدود ۳.۵ درصد بود که کمتر از برآورد قبلی آن بود که البته همچنان معقول است.


وی خاطر نشان کرد: صندوق بین المللی پول انتظار رکود در کوتاه مدت را ندارد؛ ضمن اینکه صبوری فدرال رزرو در عادی سازی سیاست پولی یک نیروی محرک برای رشد اقتصادی در نیمه دوم سال جاری میلادی و همچنین در سال ۲۰۲۰ میلادی به همراه خواهد داشت.


لاگارد در ادامه گفت: از زمان بحران مالی جهان به بعد که سال ها بدهی عمومی بالا و نرخ های بهره پایینی در جهان حاکم بود، این شرایط فضای محدودی را در بسیاری از کشورها بمنظور عکس العمل در دوره بعدی رکود به جای گذاشته است؛ بنابراین کشورها نیازمند استفاده هوشمندتر از سیاست پولی هستند. این یعنی یک تعادل بهتر بین رشد، بدهی و اهداف اجتماعی بمنظور پرداختن به افزایش نابرابری بواسط ایجاد تورهای امنیت اجتماعی است.


رییس صندوق بین المللی پول گفت: افزایش موانع تجاری به سرمایه گذاری در کاخانجات، ماشین آلات و پروژه های اشتغالزایی آسیب وارد کرده است. لاگارد افزود: صندوق بین المللی پول تحلیل خود از تاثیر جنگ تجاری میان آمریکا-چین را بازبینی کرده است و اعلام کرد اگر تمام جنگ تجاری میان ۲ قدرت اقتصادی بزرگ جهان مشروط به ۲۵ درصد تعرفه شود، تولید ناخالص داخلی آمریکا تا ۰.۶ درصد کاهش خواهد یافت؛ در حالیکه این  رقم برای چین تا ۱.۵ درصد است.


بر پایه این گزارش، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چین را تهدید به وضع تعرفه ۲۵ درصدی برای تمام کالاهای صادراتی این کشور به ایالات متحده در صورت عدم حل و فصل اختلافات تجاری در مذاکرات کرده است.  


بر همین اساس، لاگارد گفت: هیچ کسی برنده جنگ تجاری نیست و به خاطر همین باید بایکدیگر بمنظور کاهش موانع تجاری و به روز کردن نظام تجارت جهانی همکاری کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر