16 فروردين 1398 - 10:52
لاریجانی اعلام کرد؛

دستور رهبر معظم انقلاب برای پرداخت خسارت سیل زدگان

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم اضطراب پرداخت خسارت سیل را نداشته باشند، گفت: این وعده عملی می شود زیرا رهبر معظم انقلاب این دستور را دادند.
کد خبر : ۹۸۶۱۱
علی لاریجانی

به گزارش ایبِنا، علی لاریجانی در جلسه مدیریت بحران خوزستان که شامگاه پنجشنبه (۱۵ فروردین ماه) در اهواز برگزار شد، گفت: در روزهای نخست که سیل آمد، بیشترین مشکل در گلستان پیش آمد و از نزدیک به این منطقه رفتم اما زمانی که در گلستان بودم به ذهنم رسید که مشکل مهم در خوزستان خواهد بود و تصور بر این بود که این آب ها در نهایت به خوزستان ختم می شود و در آینده با فاصله زمانی در این استان مشکل خواهیم داشت که با وزیر نیرو تماس گرفتم و گفتم هنوز مشکلات خوزستان ایجاد نشده است اما پیش‌بینی می‌کنم در خوزستان مشکل ایجاد می شود و به این استان بروید و موضوع را مدیریت کنید که این کار انجام شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تشکیل کارگروه کارشناسی و استفاده از صاحب نظران در این کارگروه، ستاد بحران و جلسات مختلف موجب شد شدت نگرانی ها بسیار کاهش داده شود و در این زمینه موفق عمل شده است و باید نقاط مثبت نیز دیده شود.
لاریجانی عنوان کرد: وقوع سیل با این ظرفیت قابل پیش‌بینی نبود؛ در برخی بخش ها پیش بینی شده بود که سال آینده ترسالی خواهیم داشت اما این حجم پیش بینی نشده بود. درست است که برخی اشکالات وارد است و رهبری مسائلی را عنوان کردند اما حجم حادثه مقداری ما را غافلگیر کرد.
وی گفت: فکر می‌کنم این نشست‌ها و بحث ها تا حدی موفق بوده است. نخست نگران بودیم که برخی شهرهای خوزستان دچار مشکل می شوند اما تا این حد مشکل ایجاد نشده است. برخی روستاها مشکل داشتند و آب تا حد شهرها رسید اما مساله کنترل شده است که نشان از مفید بودن این جلسات و نشست ها است.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همه دست به دست هم دادیم تا این مساله برای مردم بسیار تلخ نشود. از اعضای ستاد بحران، نیروهای انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و همه ارگان‌ها بابت تمام تلاش‌هایی که کرده‌اند تشکر می‌کنم.


وی با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص پرداخت خسارت های کشاورزان، دامداران و روستاییان، گفت: برخلاف دفعه های قبل که تخلف در وعده ها بود، پرداخت خسارت های مردم عملی می شود زیرا مقام معظم رهبری دستور آن را داده‌اند. ما باید مبلغ این کار باشیم زیرا خودمان شنیدیم که رهبری فرمودند خسارت مردم پرداخت شود که حتما اجرایی می‌شود.
لاریجانی بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان نیز باید پیگیر این موضوع باشند و باید خودمان مبلغ این موضوع باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مقرر شده بود که مبالغی از شنبه پرداخت می‌شود که این موضوع  موید این است که در این راه گام برداشته شده است اما هنوز این که از کدام منبع تأمین شود، مشخص نیست. مشکلاتی در بودجه سال ۹۸ داشتیم که باید راه‌حلی برای آن ایجاد شود.


کمیته ای برای پرداخت خسارت ها در مجلس تشکیل می شود
لاریجانی بیان کرد: اگر آب اکنون در دشت وارد شده است و برخی روستاها زیر آب رفته و خانه ها در حال تخریب است، مردم مطمئن باشند خسارت ها پرداخت می شود و اضطراب نداشته باشند؛ در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر آن هستیم و کمیته ای برای این موضوع تشکیل می شود.
وی عنوان کرد: پیشنهاد شد که پول گندم‌کاران به موقع داده شود که پیشنهاد خیلی خوبی است و باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا این افراد آسیب دیده اند. همچنین منابعی برای خرید علوفه پیشنهاد داده شده است که باید مشخص شود کمک ها بلاعوض خواهد بود یا نه و بعد پیگیری شود.
لاریجانی ادامه داد: همچنین در خصوص کمک های اولیه موضوع‌هایی مطرح شد که پیشنهاد می‌دهم باید نخست بخشی از کمک ها درست و به موقع دست مردم برسد و بخشی نیز برای پیش بینی شرایط آینده باشد. باید کمک‌ها انضباط داده شوند؛ استاندار جایی را محور قرار دهد تا تقسیم کار شود و کمک ها درست به دست مردم برسد و اگر کمبودی باشد، پیگیری می کنیم.
وی تصریح کرد: درمورد صدور مجوز کشت تابستانه نیز باید پیگیری شود و وزارت نیرو در این راستا کمک کند و مزاحمتی ایجاد نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصل بودجه زیرساخت ها نیز مورد قبول است که بنا شده استانداران پیشنهادات خود را بدهند تا جمع بندی و پرداخت شود؛ برای زیرساخت هایی که از بین رفتند باید بودجه ای داده شود.
لاریجانی با بیان اینکه باید به مساله آب نگرش ملی شود، گفت: درست نیست در زمینه آب دخالت کنیم. آب مساله مهم و تخصصی است زیرا ایران کشور خشکی است و باید از این آب بهترین استفاده شود؛ رویکرد وزارت نیرو استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در مصرف بهینه آب است که این تصمیم درستی است. یکی از راه‌های آن سدسازی و آبخیزداری است. آب برای ایران جنبه حیاتی دارد.
لاریجانی افزود: جهت لایروبی باید برنامه روشنی ارائه شود. رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تاکید کردند و باید این موضوع جدی گرفته شود.
وی ادامه داد: همچنین برخی جاها در بستر رودخانه نخل کاشته شده است که این موضوع اشکال دارد و این موارد موجب مشکل می‌شوند؛ حریم و بستر رودخانه به وزارت نیرو مربوط می‌شود و باید آن را کنترل کند. مسئولان اجرایی و قوه قضائیه نیز کمک کنند. تجاوز به حریم رودخانه ها باید طبق نظر وزارت نیرو و جدی گرفته شود.
وی تصریح کرد: همچنین در خصوص سدهای فوتی و فوری باید برنامه ای ارائه شود. همچنین باید وضعیت تعدیل سدها در روزهای آینده در نظر گرفته شود تا مشکل ایجاد نشود.
لاریجانی گفت: مبنای ما باید به گونه‌ای باشد که ایران خشک است و مطالعات نیز این موضوع را نشان می‌دهد. اینکه یک دوره یک‌ساله ترسالی داشتیم، نباید موجب تغییر رفتارمان شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیشنهاد می کنم نمایندگان مجلس در دوره های حساس در ستادهای تهدیدهای آبی شرکت کنند و این موضوع می‌تواند تاثیرگذار باشد. اینکه در سطح مجلس نیز کمیته ای برای چنین مسائلی تشکیل شود، پیگیری می شود.
لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری نیز نکته ای فرمودند و آن این است که برای پیشگیری بیشتر فکر کنیم. مردم روستاها بسیار مستاصل شده اند و خانه ها ومزارع‌شان زیر آب رفته است که این موضوع ساده نیست و نگران کننده است و بیش از هر چیز باید بر این بخش ها تمرکز کنیم.
وی ادامه داد: اولویت نخست ما عبور از بحران است اما باید جایگاهی برای تفکر باشد تا این آسیب ها تکرار نشود که اکنون نیز این تفکر موجود است و رهبر بر این موضوع تاکید کرده اند و امیدواریم به نتایجی برسیم که در آینده از این ضعف ها نداشته باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر