16 فروردين 1398 - 16:50
در صورت تصویب نوپک:

عربستان، آمریکا را تهدید به حذف دلار از معاملات نفتی کرد

عربستان سعودی آمریکا را تهدید به کنار گذاشتن دلار در معاملات نفتی در صورت تصویب قانون «نوپک» کرد.
کد خبر : ۹۸۶۱۶
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، عربستان سعودی آمریکا را تهدید به فروش نفت خود به سایر ارزها در صورت تصویب لایحه «نوپک» که بر خلاف منافع کشورهای اوپک است، کرد. این اقدام عربستان می تواند صدمات جدی به دلار  وارد کند.


برخی از منابع آگاه در بخش سیاستگذاری انرژی عربستان گفته اند، اگر آمریکا امنیت کشورهای اوپک را با نشان دادن چراغ سبز این لایحه هدف قرار دهد، ریاض نفت خود را به دیگر ارزها می فروشد و این هشدار را به مقامات بلند پایه انرژی آمریکا انتقال داده اند.


یکی از منابع آگاه گفت: سعودی های می دانند که دلار به عنوان گزینه هسته ای برای آنها است. اگر آمریکایی قانون «نوپک» را تصویب کنند، اقتصاد آنها از هم می پاشد.


چنین اقدامی احتمال سرنگونی وضعیت دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی دارد. از آنجایی که اعضای اوپک یعنی ایران و ونزوئلا دلایل خود را برای کنار گذاشتن دلار در معاملات نفتی به دلیل تحریم های آمریکا را دارند و همچنین روسیه هم به عنوان عضو غیر اوپک چنین رویکردی را دنبال می کند، خطر جدی دلار را تهدید می کند.


قانون «نوپک» که نه به تولید و صادرات کارتل های نفتی است، برای اولین برای بار در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد و به واشنگتن توانایی کنترل تولید جهانی نفت و قیمت آن را به واسطه تهدیدات ضد انحصار علیه اعضای اوپک می دهد.


البته تاکنون این لایحه به شکل قانون درنیامده و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا هم طرفدار این لایحه نیست و ترجیح وی حمایت از اهداف سیاسی عربستان در مقابل رفتار خوب در بازار نفت است. ترامپ فقط در سال ۲۰۱۱ میلادی در کتابی موافقت خود در مورد «نوپک» را اعلام کرده بود.


بر پایه این گزارش، یک منبع دیگر سعودی گفت: ریال سعودی با دلار تثبت می شود و عربستان تقریبا یک تریلیون دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری کرده است. به دنبال تصویب «نوپک» سرمایه گذاری ها در آمریکا رنگ می بازد. شرکت آرامکو عربستان بعنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان  با فروش ۳۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی و تجارت در مشتقات نفت دارای حجم تجاری ۵ تریلیون دلاری در سال گذشته میلادی بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر