29 فروردين 1398 - 11:26
مشاور عالی وزیر اقتصاد خواستار شد؛

حذف تحریم‌های یکجانبه اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه

مشاور عالی وزیر اقتصاد طی سخنانی در اجلاس تامین مالی توسعه که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در حال برگزاری است، بر حذف تحریم‌های یکجانبه اقتصادی، تجاری و مالی علیه کشورهای درحال توسعه تاکید کرد.
کد خبر : ۹۹۰۷۸
محمد خزاعی

به گزارش ایبِنا، محمد خزاعی مشاور عالی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سفیر و نماینده دائم سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ضمن اشاره به چالش های روزافزون فراروی چند جانبه گرایی و نظام چندجانبه اقتصادی، تجاری و مالی اظهار داشت: جامعه بین المللی باید در اسرع وقت ترتیباتی را با هدف محو هرگونه اقدام قهرآمیز یکجانبه اقتصادی، تجاری و مالی ازجمله تحریم های غیرقانونی و ناعادلانه برعلیه کشورهای درحال توسعه اتخاذ نماید.
وی اینگونه اقدامات یکجانبه را که برخلاف حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است، ناقض حق توسعه و مانع دستیابی کشورها به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی دانست. مشاورعالی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت تجارت بین المللی به عنوان پیشران توسعه، بر لزوم تقویت نظام چندجانبه باز، قانونمند، غیرتبعیض آمیز، برابر، فراگیر و شفاف تجاری جهانی با مشارکت عادلانه و برابر همه کشورها تاکید و خواستار تسریع در فرآیند الحاق کشورهای درحال توسعه فارغ از ملاحظات سیاسی به سازمان تجارت جهانی شد.


خزاعی  در ادامه خواستار رفع موانع موجود بر سر راه انتقال دانش و فناوری های نوین به کشورهای درحال توسعه شد و این امر را برای نیل به اهداف توسعه پایدار ضروری دانست. وی در پایان با اشاره به ضرورت استفاده از منابع بین المللی توسعه در راستای ریشه کنی فقر در جهان، هرگونه سیاست توسعه ای را منوط به رعایت اولویت های ملی و راهبردهای توسعه ای ملی کشورها دانست و بر لزوم توجه به واقعیت های ملی و نیز اصل مسئولیت های مشترک اما متفاوت تاکید کرد.
گفتنی است، اجلاس سالانه تامین مالی توسعه از ۲۶ لغایت ۲۹ فروردین ماه در چارچوب شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک در حال برگزاری است و وزرای اقتصاد، دارایی و توسعه کشورها در این اجلاس شرکت دارند که بحث و تبادل نظر میان کشورهای عضو با نمایندگان بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی از جمله موضوعات این اجلاس است.


برچسب ها: تحریم اقتصاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر