02 ارديبهشت 1398 - 09:15
آل‌اسحاق در گفتگو با ایبِنا:

تهدید دلار باید حذف شود

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه باید تهدید بیرونی دلار را از روابط ایران و عراق حذف کنیم، گفت: تشکیل بانک مشترک دو کشور و استفاده از ریال و دینار برای مبادلات تجاری ضروری است.
کد خبر : ۹۹۱۲۵
یحیی آل اسحاق

یحیی ال اسحاق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: قرار است تا پایان سال جاری حجم روابط اقتصادی دو کشور به ۱۵ میلیارد دلار و تا پایان سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار برسد و تبادل این حجم از پول حتما ایجاد بانک مشترک را به صرفه و ضروری می کند.


وی خواستار نگاه بلندمدت و استراتژیک به روابط ایران و عراق شد و افزود: حتی جنگ تحمیلی هشت ساله نیز نتوانست مانع از ارتباطات اقتصادی و مردمی دو کشور شود و در حال حاضر هیات های بلندپایه مانند دو برادر به کشورهای یکدیگر سفر می کنند.


رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه سالانه حدود هفت میلیون نفر از اتباع ایران و عراق برای زیارت، درمان و سیاحت به دو کشور سفر می کنند، اظهار داشت: اگر هر فرد زائر یا گردشگر هزار دلار در کشور مقابل هزینه کند، حتما نیاز به روابط بانکی قوی داریم و باید تهدید بیرونی دلار را از مبادلات بانکی یکدیگر حذف کنیم.


ال اسحاق با اشاره به تحریم مبادله دلار از سوی آمریکا برای ایران تاکید کرد: برای مقابله با این تحریم لازم است تا سیستم پیمان های پولی و استفاده از ریال و دینار را در روابط دو کشور برقرار کنیم.


وی ادامه داد: در صورتی که ریال و دینار مبنای تجارت بین ایران و عراق قرار بگیرد، به طور حتم شاهد افزایش صادرات کالا و خدمات و همچنین واردات برخی اقلام از عراق خواهیم بود. وزیر اسبق بازرگانی خاطرنشان کرد که بانک های مشترک می توانند خدمات بالایی به تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی برای مبادلات برنامه ریزی شده ۲۰ میلیارد دلاری داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر