02 ارديبهشت 1398 - 12:18
رییس سازمان بورس اعلام کرد؛

تامین مالی ۱۲۷ هزار میلیاردتومانی بازار سرمایه

رییس سازمان بورس از تامین مالی ۱۲۷ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه در سال گذشته خبر داد و افزود: شاخص کل بورس در ۹۷ با ۸۶ درصد رشد روبرو شد.
کد خبر : ۹۹۱۶۹
شاپور محمدی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاپور محمدی در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار داشت: هدف نمایشگاه ارتقای سواد مالی، فرهنگ سازی است. هدف بعدی انتقال آخرین اطلاعات در خوزه بازار مالی، فین تک، آی تی و صنعت تکنلوژی و بهبود کسب و کار است.


وی افزود: نقش بانک ها مهم است و بستر اصلی توسعه اقتصاد نیز از مسیر بانک می گذرد و به همین دلیل بازار پول تامین مالی کوتاه مدت در ایران را دنبال می کنند و در این‌ میان نقش بازار سرمایه کم است که باید بیشتر شود.


محمدی گفت: ارزش بورس و فرابورس ۸۰ درصد افزایش در سال ۹۷ را به ثبت رساندا اتد و در ۵ سال گذشته اندازه بازار بورس ۱۷.۵ و فرابورس ۱۹.۹ رشد را کسب کرده اند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در یک ماه اخیر رشد ارزش بازار سرمایه به شکل مطلوبی رسیده و یک آمار دیگر نشان می دهد ارزش تامین مالی در ۵ سال اخیر به ۵۴ درصد رشد رسیده و در سال ۹۷ این عدد به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان دست پیدا کرده است.


وی در ادامه افزود: شاخص کل بورس در ۹۷ با ۸۶ درصد رشد روبرو شده و بازدهی بازار بورس و فرابورس در ۵ سال منتهی به ۹۷ در بورس تهران ۳۰ درصد  و در فرابورس ۳۴ درصد محقق شده است.



برنامه هایی که در سال ۹۷ اجرا شد


کاهش هزینه های معاملاتی، کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال، کاهش مالیات نرخ سود شرکت ها، افزایش سرمایه ۶۳۰۰۰ میلیارد تومانی، بازنگری توقف و بازگشایی نمادها از ۶۶ نماد به ۱۲ نماد، راه اندازی ابزارهای مالی اسلامی جدید (اوراق منفعت، اجاره و ...)، راه اندازی ابزارهای مالی اسلامی کلاسیک همانند آتی سبد سهام، اختیار معامله، عضویت عادی ISCO، عرضه نفت خام، انتشار اطلاعات ۳۶۰ شرکت دولتی، کاهش روزهای تسویه معاملات، افزایش حد اعتباری و کاهش ریسک معاملاتی، انتشار صورت های مالی بر اساس IFRS، معاملات الگوریتمی و رتبه بندی شرکت ها از جمله برنامه هایی است که در سال گذشته عملیاتی شد.


برنامه های سال ۹۸

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره برنامه های سال ۹۸ گفت : فروش استقراضی، تاسیس بورس بین الملل، بازنگری چارچوب های فعلی،بهبود شفافیت ها، تامین مالی مبتنی با اوراق، اصلاح فرایند پذیرش تدوین دستورالعمل جامع صندوق ها از جمله برنامه هایی است که قصد داریم در بازار سرمایه آن را اجرایی کنیم.


محمدی در ادامه افزود: پیشنهاد معافیت افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده شرکت ها و کاهش معافیت نقل و انتقال سهام با مساعدت وزیر اقتصاد در حال پیگیری است که امیدواریم در سال جاری در بازار سرمایه اعمال شود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر