02 ارديبهشت 1398 - 18:13

پاکستان به دنبال بانک‌های ثالث برای افزایش تجارت با ایران

منابع آگاه اعلام کردند صادرکنندگان پاکستانی به دنبال بانک‌های ثالث به ویژه بانک‌های چینی برای ایجاد کانال بانکی به منظور افزایش تجارت با ایران هستند.
کد خبر : ۹۹۱۹۲
پرچم ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از پاکستان تودی، صاردکنندگان پاکستانی به دلیل رسیدن تجارت اسلام آباد با تهران به رقم ناچیز ۳۵ میلیون دلار در پی وضع تحریم های ایالات متحده بر روی ایران خواهان استفاده از کانال های بانکی ثالث بویژه بانک های چینی بمنظور تجارت با ایران هستند.  


تجارت فعلی دو جانبه دو کشور بر پایه تهاتر و سیستم تراکنش نقدی است و صادرکنندگان پاکستانی از استیت بانک پاکستان یا همان بانک مرکزی این کشور تقاضای امضاء توافق با بانک های چینی مستقر در کراچی بمنظور تسهیل صادرات به ایران را کرده اند.  


در همین حال «حاجی جمال الدین» نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی و صنعتی پاکستان-افغانستان گفت: اگر تسهیلات بانک های چینی با افتتاح شعبه ای در بلوچستان انجام گیرد، مثل سایر کشورها می توانیم با ایران تجارت داشته باشیم.


وی افزود: کشورهای زیادی وجود دارند که با استفاده از کانال های بانکی ثالث با ایران تجارت می کنند. دولت پاکستان در حال نادیده گرفتن تجارت با  کشورهای همسایه مانند ایران و افغانستان است و کشورهای دیگر در حال ربودن سهم بازار آنها هستند.


وی تصریح کرد از آنجایی که چین تجارت خوبی با تهران دارد بانک های چینی مانند بانک صنعتی و بازرگانی چین در کراچی می توانند به صادرکنندگان کمک کنند تا مسئله تراکنش با ایران را در صورتیکه بانک مرکزی پاکستان یادداشت تفاهمی با این بانک چینی منعقد کند، حل کنند؛ ضمن اینکه برخی از کشورها در حال تجارت با ایران هستند؛ در حالیکه تراکنش خود را در دوبی انجام می دهند.


منابع آگاه اعلام کردند بانک های پاکستانی همچنان در انجام تراکنش با بانک های ایرانی بی میل هستند و نبود کانال های بانکی یک مانع بزرگ برای ارتقاء تجارت محسوب می شود. با این وجود بانک های مرکزی پاکستان و ایران در حال مذاکره برای توافق پرداخت ها از طریق کانال های بانکی هستند.


بر پایه این گزارش، حجم تجارت میان دو کشور در سال مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی بر اساس توافق تجارت ترجیحی به ۱.۳۲ میلیارد دلار رسید؛ اما بعداز تحریم های آمریکا اکنون به تقریبا ۳۱۸ میلیون دلار کاهش پیدا کرد که سهم صادرات ایران ۲۸۰ میلیون دلار و صادرات این کشور ۳۵ میلیون دلار است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر