03 ارديبهشت 1398 - 13:44

تامین مالی ۳۴ هزار میلیارد تومانی دولت از کانال فرابورس

مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: در سال ۹۷ فرابورس ۳۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تامین مالی با استفاده از ابزارهای مالی برای دولت انجام داده است.
کد خبر : ۹۹۲۲۴
هامونی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امیر هامونی در نشست خبری در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار داشت: بازدهی آیفکس، شاخص فرابورس در پایان سال گذشته به ۱۰۶ درصد رشد را به ثبت رسانده است که بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها، فرابورس پربازده ترین شاخص بین بورس های منطقه را دارد.


درج‌ ۳۱۸ دارایی فکری در تابلو بورس ایده


وی افزود: تا به امروز ۳۱۸ دارایی فکری در تابلو بورس ایده ثبت و درج شده است که از این میان ۳۰۰ اختراع، ۱۵ طرح صنعتی و ۳ برند تجاری وجود دارد. هامونی گفت: ۱۲ دارایی فکری در بورس ایده به میزان ۱۰ میلیاردتومان معامله شده که شامل ۸ اختراع، ۲ طرح صنعتی و ۲ برند تجاری می شود.


سهم فرابورس از بازار بدهی


مدیرعامل فرابورس در این نشست خبری اعلام کرد: ۱۰۱ هزار میلیارد تومان حجم بازار بدهی است که فرابورس با ۷۵ هزار میلیارد تومان حدود ۷۵ درصد سهم از کل بازار بدهی کل کشور را برعهده دارد.


ارزش بازار و معاملات


هامونی در ادامه افزود: ارزش بازار فرابورس در پایان سال ۹۷ به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۸۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۶ را ثبت کرده است. همچنین ارزش معاملات نیز با ۷۱ درصد افزایش، عرضه اولیه با ۶۳۵ درصد رشد و تامین مالی با ۷۱ درصد افزایش در مقایسه با سال ۹۶ ارتقا یافته است.


آینده روشن شرکت های دانش بنیان و فین تک ها


وی در این نشست خبری گفت: فرابورس با حمایت از فین تک ها و شرکت های دانش بنیان سعی دارد تا نگاه ها را از اوراق به سمت این گونه شرکت ها بکشانند و باعث شود که این شرکت ها با تامین مالی از بستر فرابورس به توسعه برسند.


اکوسیستم متفاوت استارتاپ


مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: اکوسیستم استارتاپ ها و فین تک ها در شرایطی قرار دارد که بزودی با یک جهش مواجه می شوند و آینده در اختیار این گونه کسب و کارها خواهد بود.


درخواست پذیرش و عرضه اولیه فین تک ها


هامونی اعلام کرد: برخی شرکت های دانش بنیان و فین تک ها درخواست ورود و پذیرش در بازارهای فرابورس را داده اند که باید اذعان کرد این شرکت ها آمادگی ورود به بازار سرمایه را ندارند چرا که مساله شفافیت و حاکمیت شرکتی در این گونه شرکت ها از استانداردها به دور است.


شرط اصلی ورود استارتاپ ها به فرابورس


وی در ادامه اظهار داشت: اینگونه شرکت ها با روح و ساختار بازار سرمایه بیگانه هستند و باید این گونه شرکت ها قبل از عرضه اولیه و حضور در بازار سرمایه با یک معماری صحیح و اصولی مالی و شفاف سازی بنیادی در صورت های مالی آماده پذیرش و عرضه در فرابورس شوند.


بررسی بلاک چین در بازار سرمایه


مدیرعامل فرابورس افزود: استفاده از فناوری بلاک چین در همه حوزه های بازار سرمایه در حال پیگیری است و یک کمیته بلاک چین در فرابورس شکل گرفته و در آینده نتیجه می گیریم و اگر لازم باشد مجوز و مصوبه های لازم را اخذ خواهیم کرد.


افتتاح دومین صندوق زمین و ساختمان


هامونی با اعلام اینکه دومین صندوق زمین و ساختمان امروز افتتاح شد گفت: بحث های پیچیده ای در بخش صندوق زمین و ساختمان وجود دارد که با مذاکره با نهادهای مرتبط قصد داریم موانع را حل کنیم که تسهیل قوانین یکی از این موارد است.


برنامه های سال ۹۸


مدیرعامل فرابورس در خصوص برنامه های سال ۹۸ اظهار داشت: توسعه تکنولوژی، ارتقا و هوشمندسازی سامانه های نظارتی، توسعه بازار دانش بنیان، صندوق ها و ابزارهای مالی اسلامی، الکترونیکی شدن برگزاری مجامع، بازطراحی نظام پذیرش شرکت ها و اجرای پروژه های مشترک با بورس ها راهبرهایی است که در سال جاری در فرابورس پیاده سازی می شود.


برچسب ها: فرابورس دولت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر