04 ارديبهشت 1398 - 09:30
معاون بیمه مرکزی تشریح کرد؛

جزییات لایحه صندوق پوشش حوادث طبیعی

معاون بیمه مرکزی با تشریح جزییات لایحه صندوق پوشش حوادث طبیعی، گفت: برای پوشش بیمه‌ای خسارت حوادث طبیعی، شرکت‌های بیمه باید به میزان مبلغ حق بیمه دریافتی تعهد بدهند و دولت مابه التفاوت را جبران کند.
کد خبر : ۹۹۲۴۹
سیل

به گزارش خبرنگار ایبِنا، رحیم مصدق که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما حضور یافته بود، اظهار داشت: فراگیر بودن و عام بودن خسارت بیمه طبیعی یکی از مسائل مهم و ضروری در پوشش بیمه حوادث است که پوشش بیمه ای در حوادث طبیعی مستلزم مشارکت هم دولت هم حاکمیت است.


وی افزود: علاوه بر بیمه نامه های رایج، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ۱۶ سال است که در دستور قرار گرفته که به دلایل مختلف از جمله بار مالی هنوز به سرانجام نرسیده است. معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی تصریح کرد: شرکت های بیمه در سال های اخیر پوشش های بیمه حوادث طبیعی را در کنار بیمه های رایج ارائه می کنند.


مصدق گفت: برای بیمه حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله در شهرهایی با وسعت کلان، شرکت های بیمه ای باید به میزان مبلغ بیمه ایفای تعهد کنند که دولت نیز باید در تامین ما به التفاوت مبلغ بیمه همکاری کند.


معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: محاسبات ما در بیمه مرکزی نشان می دهد اگر برای هر حادثه طبیعی ۳۰ میلیون تومان حق بیمه در نظر گرفته شود حق بیمه برای خانه ۱۰۰ هزار تومان در سال خواهد بود که هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حق دولت از سهم بیمه و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای سرمایه اولیه صندوق پیشنهاد شده است که در مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه حوادث طبیعی است.


عضو هیات عامل بیمه مرکزی توضیح داد: با پیش بینی مجلس باید صندوق بیمه یک سرمایه اولیه داشته باشد که ۵۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه اولیه صندوق مبلغ بسیار پایین است. همچنین پیش بینی شده اگر در حادثه ای حوادث به حدی بود که فراتر از مبلغ صندوق بود، دولت باید تقبل کند که با توجه به تحریم ممکن است با مشکل مواجه شویم.


وی ادامه داد: شرکت های بیمه و تجارت بازرگانی در دنیا هم تمایل زیادی برای بیمه حوادث ندارند و برای این کار از صندوق جبران حوادث طبیعی استفاده می شود و شرکت های بیمه در کنار صندوق فعالیت می کنند.


مصدق خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار ۶۱ هزار پرونده خسارت سیل در شرکت های بیمه تشکیل شده است. برخی نهادها و سازمان ها منازل مسکونی تحت پوشش را بیمه کرده اند و این موجب شده که بسیاری از منازل روستایی شامل بیمه خسارت شوند.


وی با بیان اینکه ۲۷ هزار پرونده تخمین خسارت شده اند، تصریح کرد: منازل بیمه شده تا سقف مشخص تا ۱۰ الی ۳۰ میلیون تومان بیمه بوده اند که شرکت های بیمه تا سقف مشخص شده پرداخت خسارت را تقبل می کند.


مصدق اظهار داشت: شرکت بیمه بر اساس ارزش روز بیمه را انجام نمی دهد فقط هزینه بازسازی بیمه می شود که برای یک آپارتمان صد متری مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. در دنیا هم در حوادث طبیعی میانگین ۳۰ درصد خسارت ها از محل پوشش های طبیعی جبران می شود.


معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: شرکت ها برای پوشش همگانی بیمه در حوادث طبیعی باید اتکای مالی خوبی داشته باشد و ما به التفاوت مبلغ خسارت را دولت باید همراهی و کمک کند.


وی اعلام کرد پیشنهاد ما به دولت برای پرداخت حق بیمه در قبض برق ماهیانه ۵ هزار تومان بوده است که منتظر جواب دولت و مجلس هستیم. مصدق با بیان اینکه صندوق بیمه در صورت تشکیل حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان را پوشش خواهد داد، اظهار داشت: تمام منازل مسکونی که در سیل خسارت دیدند ۹۰ هزار واحد بوده در حالی که آمار بیمه شدگان اختیاری از این تعداد ۱۰ درصد بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر