04 ارديبهشت 1398 - 11:44

اولویت اصلی مناطق سیل‌زده ایجاد اشتغال پایدار است

یک پژوهشگر با اشاره به لزوم بازگرداندن حیات به مناطق سیل‌زده تاکید کرد که اولویت اصلی در این مناطق ایجاد اشتغال پایدار است.
کد خبر : ۹۹۲۵۵
سیل

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد ایران‌منش صبح امروز (چهارشنبه) و در نشست کانون مشاوره سرمایه‌گذاری و اعتباری بانکی با عنوان "بازگشت حیات اقتصادی به مناطق حادثه دیده، برپایه تجربه بازسازی مناطق آسیب دیده از زمین‌لرزه ویرانگر ۱۳۸۲ بم" گفت: بعد از حوادث طبیعی شاهد بیکاری بالا در مناطق آسیب دیده هستیم و جا برای کار کارشناسان و اقتصادی بسیار بالاست.


وی مهم‌ترین و اصلی ترین نیاز آسیب دیدگان حوادث طبیعی را اشتغال پایدار عنوان کرد و افزود: باید از صنایع کوچک و متوسط در مناطق آسیب دیده حمایت کرد.


ایران منش با اشاره به آسیب‌های جدی مناطق لرستان در سیل اخیر گفت: شاید دولت ترجیح بدهد که با توجه به آسیب جدی در این مناطق اساسا سرمایه گذاری در این مناطق را فراموش کند اما می توان با مدیریت منابع جامعه محلی بخشی از مشکلات در این مناطق را حل کرد.


وی بر ضرورت پرداخت تسهیلات با نرخ سود ترجیحی اظهار داشت: صنایع کوچک و متوسط در مناطق سیلزده حتما باید تسهیلات با سود پایین تر تعریف کنند زیرا تسهیلات با سودهای ١٨ تا ٢٠ درصد بازده اقتصادی در این مناطق ندارد.


ایران منش در مورد امکان سنجی فعالیت های اقتصادی بعد از حوادث طبیعی تصریح کرد که مشاوره های تخصصی و کارشناسی برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید و بازگرداندن حیات اقتصادی به مناطق آسیب دیده ضروری است.


لزوم بهره گیری از تجارب گذشته در بازسازی مناطق سیل‌زده


داوری فر عضو شورای عالی کانون ادوار مشاوران اعتباری بانک ها دیگر سخنران این نشست بود که مدل اجرا شده بعد از زلزله بم را یادآور شد و گفت: از زمان زلزله بم تاکنون تحولات فراوانی رخ داده است ولی می توان از توان و ظرفیت کانون مشاوران سرمایه گذاری و اعتباری بانک‌ها ها برای بازگرداندن حیات اقتصادی به مناطق سیل‌زده کشور بهره گرفت.


وی مسائل پس از حوادث طبیعی را به دو دسته بلافاصله بعد از حادثه و برنامه های احیا و بازسازی تقسیم کرد و گفت: در دسته اول ایران بسیار قوی عمل می کند و در دسته دوم که بیشتر مربوط به زیرساخت های اصلی می شود هم دستگاه و متولیان مشخص داریم.


واحدی فر زیر مجموعه زیرساخت های اصلی برای بازسازی را زیرساخت های اقتصادی در مناطق آسیب دیده در مناطق آسیب دیده عنوان کرد و گفت: باید ترکیب و بافت صنعتی منطقه را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.


وی یکی از چالش‌های مهم در مناطق آسیب دیده را شناسایی افراد و عوامل اصلی در صنایع کوچک بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: یکی از راهکارها استفاده از سازمان های غیرخصوصی است ولی به دلیل زمان‌بر بودن این مساله رویکرد درستی نیست ولی می توان به مالکین زمین ها و صنایع آسیب دیده ١٠٠ درصد تسهیلات را به شرط استفاده از کمک های فنی و مهندسی اختصاص داد.


واحدی‌فر اصلی‌ترین موضوع در بازسازی را تامین منابع برشمرد و گفت: زمان‌بر بودن دریافت تسهیلات و تامین منابع یکی از چالش های مهم است؛ از سوی دیگر نظارت بر هزینه کرد تسهیلات نیز مهم است.


وی درباره تجربه زلزله بم اظهار داشت: در آن سال ١٠٠ میلیارد تومان از سوی ایدرو و ایمیدرو با عاملیت بانک صنعت و معدن اختصاص داده شد و محمد سعیدی کیا به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در این زمینه منصوب شد و امضای وی در حکم مصوبه هیات دولت بود.


واحدی فر اظهار داشت: برگ برنده بازسازی بم این بود که مالکان اصلی خود مسئول پروژه اجرا بودند و این موضوع به آنها انگیزه بیشتری برای بازسازی می‌داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر