06 ارديبهشت 1398 - 10:07
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

ورود اوراق مرابحه کنسرسیومی به بازار

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ از اقدامات صورت گرفته در راستای رونق تولید و ابزارسازی مالی برای صنعت لیزینگ در سال جاری خبر داد و گفت: اوراق مرابحه کنسرسیومی آماده بهره برداری توسط شرکت های لیزینگ است.
کد خبر : ۹۹۲۸۴
لیزینگ

محمد هادی موقعی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا ، درباره اوراق مرابحه کنسرسیومی ، افزود: این اوراق ساز و کاری در بازار بدهی است که سازگاری با ماهیت فعالیت شرکت های لیزینگ دارند. 


وی درباره تعاملات انجمن ملی لیزینگ با فعالان بازار سرمایه و بدهی درخصوص طراحی و بهره برداری از ابزارهای تخصصی لیزینگ در بازار بدهی از قبیل اوراق مرابحه کنسرسیومی، اظهار داشت: در سال۱۳۹۶ حجم کل دارایی های ۳۹ شرکت لیزینگ فعال در کشور، حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بود که ۲۲ هزار میلیارد ریال سهم حقوق صاحبان سهام و ۴۷ هزار میلیارد ریال آن تسهیلات دریافتی از بانک‌ها بوده است.


وی افزود: در صنعت لیزینگ سهم استفاده از تامین مالی بانکی کوتاه مدت افزایش یافته و از ۴۷ هزار میلیارد ریال استقراض شده از بانک‌ها توسط صنعت لیزینگ، ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات بلندمدت و مابقی تسهیلات کوتاه مدت بوده و در نتیجه نسبت های مالی در صنعت لیزینگ در سال ۹۶ شامل نسبت حقوق به صاحبان سهام به کل دارایی‌ها ۲۱ درصد  و نسبت جاری صنعت هم ۱.۱۲ درصد بوده است.


دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران گفت: این دو نسبت نشان می‌دهند که صنعت لیزینگ از دیدگاه سرمایه گذاران ریسک ناتوانی مالی ندارد؛ اما باید میزان منابع ورودی به صنعت لیزینگ از راه های غیر بانکی و آورده سهامداران از جمله راه های بازار بدهی گشوده شود.


وی تاکید کرد به دلیل پتانسیل بالای شرکت های لیزینگ در به کارگیری واقعی منابع مالی، این حجم از منابع و عملیات نسبت به کل اقتصاد ناچیز بوده و باید سهم صنعت لیزینگ از جذب منابع عموم و سرمایه های مردم افزایش یابد. 


به گفته موقعی از آنجایی که توسعه نظام مالی منجر به رشد اقتصادی می‌شود و صنعت لیزینگ نیز سهم قابل توجهی در این رشد خواهد داشت، باید راه های ورودی سرمایه به این صنعت گشوده و قوانین و مقررات و فرآیند های اداری به گونه باشند که این منابع به راحتی به این صنعت وارد شوند.


 خبر خوب لیزینگی برای سرمایه گذاران


دبیر کل انجمن ملی لیزینگ از یک تحول تاریخی و استراتژیک در صنعت لیزینگ در سال ۹۷ خبر داد و افزود: بانک مرکزی در سال گذشته مجوز دو اقدام مهم در حوزه تامین و تجهیز منابع را برای شرکت های لیزینگ صادر کرد که شامل مجوز دریافت نمایندگی و عاملیت منابع مالی اشخاص و همچنین اقدام به مشارکت های سندیکایی است که تاکنون در صنعت لیزینگ بی سابقه بوده است.


دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران ادامه داد: بانک مرکزی در بند موضوع فعالیت در تیپ اساسنامه شرکت های لیزینگ اختیار نمایندگی و عاملیت منابع مالی اشخاص و مشارکت های سندیکایی را افزوده که تحولی قابل توجه برای این صنعت است؛ زیرا لیزینگ به موازات نظام بانکی کشور می تواند به منابع عموم به شکل عاملیت و مشارکت های سندیکایی و کنسرسیوم دسترسی داشته باشد و خوشبختانه بانک مرکزی شیوه نامه و روش اجرای این دو فعالیت را به انجمن ملی لیزینگ سپرده شده است.


موقعی با اشاره به نشست تعدادی از شرکت های لیزینگ و شرکت تامین سرمایه امین در حاشیه نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: تمرکز ما بر استفاده از ابزارهای مالی ویژه صنعت لیزینگ است که یکی از این ابزارها اوراق مرابحه کنسرسیومی است و  این ابزارآماده بهره برداری توسط شرکت های لیزینگ است.


وی از مذاکره این انجمن با مقامات بورس بخصوص کمیته فقهی درباره ابزارهای مرتبط با عاملیت منابع مالی و مشارکت های سندیکایی برای دستیابی به روش های اجرایی مناسب روی این ابزار ها خبر داد و افزود: نکته مهم دیگر این است که با این شرایط، مجاری ورود منابع مالی به شرکت های لیزینگ شامل ۵ محل از جمله بانک‌ها به صورت استقراض، سرمایه گذاران و آورده سهامداران، عموم مردم و اشخاص به عنوان اعطا کنندگان عاملیت منابع مالی، اوراق مالی اسلامی و ابزارهای بدهی و مشارکت های سندیکایی است.


این فعال حوزه لیزینگ تاکید کرد: اکنون مجاری ورود منابع مالی قابل توجهی به صنعت لیزینگ تعبیه و ایجاد شده که می‌تواند ضریب نفوذ این صنعت در اقتصاد کشور را افزایش داده و همچنین در کاهش وابستگی لیزینگ ها به بانک ها موثر باشد.


ابزارهای مالی برای لیزینگ


موقعی درباره اوراق مرابحه کنسرسیومی و سایر ابزارهای مالی توضیح داد: ابزارهایی که صنعت لیزینگ می‌تواند از آن استفاده کند شامل اوراق اجاره، اوراق مشارکت، اوراق خرید دین و اوراق مرابحه کنسرسیومی است که همه این اوراق ساز و کاری در بازار بدهی است که سازگاری با ماهیت فعالیت شرکت های لیزینگ دارند. 


وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با کمیته فقهی سازمان بورس انجام شده راهکارهایی در ارکان و ضمانت های این اوراق باید پیش بینی شوند تا دارایی هایی که به مالکیت واسط درمی آید به عنوان وثیقه پذیرفته و روش هایی به کار گرفته شود تا قیمت تمام شده این اوراق در صنعت لیزینگ کاهش یابد. 


رونق تولید با لیزینگ


دبیر کل انجمن ملی لیزینگ گفت: منابعی که به هر طریق وارد صنعت لیزینگ می شوند به طور مستقیم در فرایند تامین کالا قرار گرفته و آثار ضد تورمی دارند. شرکت های لیزینگ با به کارگیری منابع مالی متنوع نقش به سزایی در رونق تولید خواهند داشت؛ زیرا قرارداد های لیزینگ فقط با وجود کالا و تحویل واقعی آن جاری و معتبر هستند. 


مانع بزرگ در رونق زا بودن شرکت های لیزینگ


وی بزرگترین مانع رونق زا بودن شرکت های لیزینگ در تولید و اقتصاد کشور را نرخ تکلیفی تسهیلات لیزینگ دانست. زیرا اعمال رفتار مشابه با بانک ها با شرکت های لیزینگ با روح حاکم بر فعالیت آنان در تضاد و تعارض است.


موقعی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه بانک مرکزی برای بازنگری در مقررات نظارتی لیزینگ اعلام آمادگی کرده و انجمن تلاش دارد تا طرح پیشنهادی خود را برای ارائه به شورای پول و اعتبار تا پایان اردیبهشت ماه ۹۸ در اختیار معاونت نظارتی بانک مرکزی قرار دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها