10 ارديبهشت 1398 - 08:50
رییس کل گمرک:

تراز تجاری سال گذشته ۱.۷ میلیارد دلار مثبت بود

معاون وزیر اقتصاد تراز تجاری سال گذشته را مثبت ۱.۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: صادرات غیرنفتی سال گذشته ۴۴.۳ و واردات ۴۲.۶ میلیارد دلار بود.
کد خبر : ۹۹۴۱۰
مهدی میراشرفی

به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی اظهار داشت: در بحث صادارت نسبت به سال قبل از آن ۵.۶ درصد کاهش داشتیم که بیشتر ناشی از تحریم ها بود. وی گفت: در بحث واردات نیز نسبت به سال ۹۶، ۲۱.۷ درصد کاهش داشتیم و عمده کاهش کالاهای وارداتی مربوط به گروه کالاهایی مصرفی و لوکس بود که به طور یقین مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا در این امر موثر بود.


وی به شرایط تحریم و تاثیر آن بر روی صادرات اشاره کرد و گفت: در صورتی که بتوانیم مدیریت بهتر و هماهنگی بین دستگاه‌ ها را افزایش دهیم می‌ توانیم آثار تحریم را به حداقل رسانده و بهتر از آن چه که وجود دارد، تجارت خارجی را مدیریت کنیم.


میراشرفی خاطر نشان کرد: توسعه صادارت غیرنفتی، تولید و صادرات و درخواست واردات در کمترین زمان از مهم ترین مباحث در توسعه گمرکات کشور است. رییس کل گمرک افزود: آذربایجان شرقی در بحث تولید یکی از مهم ترین قطب های کشور به خصوص در حوزه کشاورزی و صنعتی است.


وی ادامه داد: از سال ۷۵ صادارت غیرنفتی گمرک مراغه فعال بوده و در سال گذشته ۲۷ میلیون دلار از گمرک این شهرستان صادر شده و عمده صادرات این گمرک در سال گذشته شامل تولیدات صنعتی شیشه جام، آینه، کربنات سدیم، سولفات آمونیوم، محصولات فولادی و محصولات کشاورزی و تبدیلی از جمله انواع کشمش، سیب و آرد گندم بود که به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، پاکستان، رومانی، ترکمنستان، قبرس و قزاقستان صادر شد.


معاون وزیر اقتصاد گفت: در راستای کمک به تولید و رونق حاضر به ایجاد گمرک اختصاصی در محل فعالیت شرکت های بزرگ هستیم که کاهش هزینه ها و آسیب کمتر به کالاها از جمله مزایای این طرح است.


برچسب ها: گمرک تراز تجاری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر