11 ارديبهشت 1398 - 14:20
تهرانفر در هشتمین همایش سیاست‌های پولی؛

تصمیمات اقتضایی اقتصادی و تاثیرات آن بر سیاست‌های بلندمدت

هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» با حمایت بانک کارآفرین برگزار شد.
کد خبر : ۹۹۴۸۵
تهرانفر

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید با محوریت پاسخ به این پرسش که راز ماندگاری چالش‌ها در اقتصاد ایران چیست، در روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه برگزار شد.


در این نشست علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، مسعود نیلی دستیار سابق رئیس جهمور در امور اقتصادی، موسی غنی‌نژاد دبیر شورای علمی همایش، و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری حضور داشتند.


بر اساس این گزارش در میزگردی که با حضور شش نفر از صاحب‌نظران حوزه پولی و مالی برگزار شد، راز مانایی چالش‌ها در اقتصاد ایران از زوایای گوناگون بررسی شد. چشم‌پوشی بر بدیهیات اقتصادی در خط و مشی سیاست‌گذار اقتصادی، اصطکاک‌های ناشی از ساختار سیاسی و اقتصادی متمرکز، عوامل فرهنگی و نبود محیط شفاف برای عیان شدن اشتباهات و انحراف‌ها از جمله مواردی بود که در این میزگرد به‌عنوان عوامل مانایی حضور چالش‌های اقتصادی و تکرار چرخه‌های منحوس در اقتصاد ایران معرفی شدند.


تصمیمات اقتضایی اقتصادی و تاثیرات آن بر سیاست‌های بلندمدت


در این میزگرد، تهرانفر مدیرعامل بانک کارآفرین با انتقاد از اتخاذ تصمیمات اقتضایی در اقتصاد کشور تصریح کرد: به نظر بنده مهم‌ترین دلیل ماندگاری چالش‌های اساسی در اقتصاد کشور در ادوار مختلف اتخاذ تصمیمات اقتضایی و نه ایجابی است. چنین نگاهی در اقتصاد کشور سبب شده است که متاسفانه در غالب اوقات سیاستگذاری‌های دولتمردان در ادوار مختلف، اصولی، منطقی و کارشناسی نباشد و تصمیمات آنی، شتابزده و بر اساس مقتضیات زمانی اتخاذ گردد.


وی افزود: طبیعتاً تصمیمات اقتضایی کوتاه‌مدت نیازهای بلندمدت اقتصاد کشور را تأمین نخواهد کرد، زیرا سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته کوتاه‌مدت بوده و بدون تردید راهکارهای برگزیده نیز بسیار مقطعی و کوتاه‌مدت خواهند بود. بنابراین نمی‌توانند راهکار مناسبی برای برنامه‌ریزی منسجم و دقیق و در جهت از بین بردن مشکلات و معضلات اساسی اقتصاد کشور باشند.


تهرانفر همچنین افزود: متأسفانه برخی عادت کرده‌اند حتی در بازه‌های زمانی که کشور در آرامش به سر می‌برد، از عبارت در شرایط حساس کنونی استفاده کنند. معنای دیگر این عبارت این است که متخصصان و صاحب‌نظرانی که دارای دانش و تجربه لازم هستند، نمی‌توانند برنامه‌های ایجابی و توسعه‌ای خود را در خصوص مسائل اقتصادی به مرحله اجرا درآورند. این چالش همواره اقتصاد کشور را با معضلات زیادی روبه‌رو کرده است.


مدیرعامل بانک کارآفرین در بخش دیگری از سخنانش افزود: به‌عنوان‌مثال عموم روسای بانک مرکزی در طی این سال‌ها، با برنامه منظم و مشخص سکان هدایت نهاد سیاست‌گذار پولی کشور را بر عهده می‌گیرند. اما متأسفانه وقتی دوره خدمت آن‌ها به پایان می‌رسد، با شرایط بسیار دشواری صندلی خود را ترک می‌کنند. روسای بانک مرکزی همه از اقتصاددانان فرهیخته و بانکداران خبره کشور بودند که دانش بسیار خوبی در زمینه‌های بانکی و اقتصادی داشتند، اما در خیلی از موارد ناگزیر شدند نگاهی کوتاه‌مدت به مهم‌ترین برنامه‌های مهم اقتصادی کشور داشته باشند. این مسئله در درازمدت موجب شده است که اقتصاد کشور اقتصادی هیجانی، اقتضایی و مبتنی بر سیاست‌گذاری‌های زودگذر باشد که این مسئله آفت بسیار بزرگی در اقتصاد کشور است.
مدیرعامل بانک کارآفرین تصریح کرد: متأسفانه اقتصاد کشور اقتصادی سیاست‌زده است. اقتصاد ایران در مقاطع مختلف بدون توجه به نگاه کارشناسی نخبگان و صاحب‌نظران اقتصادی، از سیاست متأثر بوده و سیاست‌های اتخاذ شده لزوماً با منطق و عقلانیت اقتصادی تطبیق ندارند و عموماً راه‌حاهای مناسب از سوی سیاست‌گذار پولی اعمال نمی‌شود. به همین دلیل همواره با مشکلات اساسی و بنیادی در این زمینه روبه‌رو هستیم.


وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به معضل وضع قوانین اقتضایی اشاره و تصریح کرد: متأسفانه در خصوص برخی از قوانین و مقررات هم به صورت اقتضایی تصمیم‌گیری می‌شود. در حالی ‌که می‌توان قانون بلندمدت‌تری وضع کرد که قابلیت اجرایی طولانی‌تری داشته باشد و مشکلات بیشتری را از پیش رو بردارد.


مشاهده عکس‌های مراسم




ارسال‌ نظر
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
۰
چالش ها در اقتصاد ایران باید به درستی توسط سیاست گذاران شناسایی شودو برای آن راهکار ارائه کنند
فیلم و پخش زنده
بیشتر