11 ارديبهشت 1398 - 16:48

انتشار سندی با محوریت بانکداری آینده

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد اعلام کرد: دنیا در حال حرکت به سوی بانکداری دیجیتال است و در این زمینه سندی با محوریت بانکداری آینده منتشر شد.
کد خبر : ۹۹۴۹۴
عباس معمارنژاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عباس معمارنژاد؛ معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در همایش مدیران پست بانک با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت مالی و بانکداری در طول چند سال گذشته تحت تاثیر چند عامل مهم از جمله تغییر فناوری‌های مورد استفاده صنعت بانکداری از جمله بلاک‌چین و اینترنت اشیا است. همچنین تغییر نیاز و خواستار مشتریان از جمله مهترین تغییرات است که با حضور نسل جدید رخ داده است.


وی با بیان اینکه بانکداری دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: رگولاتورها بعد از بحران‌های مالی تقاضای رعایت قوانین و مقررات را از بانک‌ها دارند و این موضوعات باعث شده تا بانک ها به سمت تحول دیجیتال حرکت کنند؛ بر همین اساس دنیا در حال حرکت به سوی بانکداری دیجیتال است و بانکداری الکترونیک مسئله دیگری است.


معمارنژاد ادامه داد: در بانکداری دیجیتال تمرکز بر مشتری است و برای شناسایی مشتری نیاز به تجزیه تحلیل داده‌ها مسئله مهمی است؛ از سویی دیگر امروزه اکوسیستم بانکداری یکی از مسائل مورد توجه است که در آن زنجیره خدمات پرداخت از جمله فین تک‌ها، شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها در یک زنجیره قرار دارند.


وی گفت: در بانکداری دیجیتال بانک‌ها باید به سمت چابک سازی و تغییر مدل کسب و کار حرکت کنند؛ اگر یک بانک به سوی کربنکینگ و فناوری برود ۵ درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و با حرکت به سوی اصلاح فرآیندهای بانک ۱۵ درصد کاهش صورت می‌گیرد، اما اگر مدل کسب و کار را اصلاح کند هزینه‌ها تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.


معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصادی با اشاره به وضعیت پیاده سازی بانکداری دیجیتال در ایران و جهان خاطر نشان کرد: بانکداری دیجیتال در دنیا به تجربه رسیده و عملیاتی شده اما در ایران هنوز در بحث نظری است و باید برای توسعه و عملیاتی شدن آن گام برداشت به همین منظور در وزارت اقتصاد از بانک‌ها خواستیم ظرف ۵ ماه نقشه راه توسعه بانکداری دبجیتال را ارائه دهند تا صنعت بانکداری در کشور متحول شود.


معمارنژاد تاکید کرد: در کشور هنوز فرقی میان بانک تجاری، توسعه‌ای و تخصصی وجود ندارد. وی درباره برنامه ریزی برای توسعه بانکداری دیجیتال گفت: بانکداری دیجیتال به معنای ارایه خدمات متنوع، ارزان و سریع به شهروندان است و در همین راستا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برنامه‌هایی در این حوزه دارند و به بانک‌ها کمک خواهند کرد که در این زمینه سندی با محوریت بانکداری آینده هفته گذشته از سوی وزارت اقتصاد منتشر کرده است.


وی افزود: پست بانک باید استارت آپ‌ها و فین‌تک‌ها را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد و وزارت اقتصاد به دنبال تعیبن تکلیف دولتی یا خصوصی بودن پست بانک است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها