13 ارديبهشت 1398 - 10:34
آمار معاملات هفته دوم نشان داد :

افزایش ۷۰ درصدی ارزش معاملات فرابورس

دومین هفته کاری اردیبهشت ماه در فرابورس با رشد ۱۵۰ واحدی آیفکس و افزایش بیش از ۷۰ درصدی حجم و ارزش دادوستدهای فرابورس به پایان رسید.
کد خبر : ۹۹۵۰۰
طرح

به گزارش ایبِنا، شاخص کل فرابورس که در روز انتهایی هفته گذشته در ارتفاع ۲.۴۹۳ واحدی قرار داشت در جریان این هفته با صعود ۱۵۰ واحدی معادل ۶ درصد رشد، در ارتفاع ۲.۶۴۳ واحدی ایستاد و بدین ترتیب در نیمه نخست اردیبهشت‌ ماه بازدهی ۱۷ درصدی را از آغاز سال ۹۸ به ثبت رسانید.


رشد چشم‌گیر آیفکس


بر اساس این گزارش، به موازات رشد چشم‌گیر آیفکس در این هفته معامله‌گران دادوستد ۸ میلیارد و ۵۵۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال را در بازارهای فرابورس رقم زدند و بدین ترتیب در ۵ روز کاری این هفته به طور میانگین روزانه یک هزار و ۷۱۰ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۷ هزار میلیارد ریال دست به دست شد.


همچنین نگاهی به مبادلات انجام شده در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است که تمامی بازارهای فرابورس اعم از اول، دوم، پایه و بازار ابزارهای نوین مالی ایران با رشد حجم و ارزش دادوستدی روبه‌رو شده‌اند به طوری که حجم مبادلات بازارهای فرابورس بین ۶۲ تا ۹۴ درصد و ارزش این دادوستدها بین ۳۸ تا ۱۱۳ درصد رشد کرده است.


بازار اول


از سویی دیگر، در بازار اول ۹۴۹ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال دست به دست شد که در مقایسه با هفته پیش از رشد ۹۴ و ۱۱۳ درصدی حجم و ارزش معاملات حکایت دارد.


افزون بر این، بازار دوم نیز با میزبانی از نقل‌وانتقال سه میلیارد و ۶۳ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال، رشد ۶۲ و ۹۵ درصدی حجم و ارزش دادوستدی را به همراه داشت.


بازار پایه


در عین حال، ادامه مبادلات سهام در بازار پایه نیز به نقل‌وانتقال ۴ میلیارد و ۳۶۵ میلیون سهم انجامید که ارزش این مبادلات به بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال بالغ شد. بدین ترتیب بازار پایه رشد ۶۸ و ۷۶ درصدی را در حجم و ارزش دادوستدهای خود طی این هفته تجربه کرد.


از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی نیز حجم و ارزش معاملات اوراق به ترتیب با ۶۹ و ۳۸ درصد رشد روبه‌رو شد. در این بازار سرمایه‌گذاران دادوستد ۱۷۲ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال را به ثبت رساندند.


وضعیت اوراق تسهیلات مسکن


همچنین رصد دادوستد ابزارهای معاملاتی این بازار حاکی از آن است که ۱۶۴ میلیون ورقه ETF (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۲ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال، ۳۹۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال و ۷ میلیون ورقه بدهی به ارزش بیش از ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافته است.


این گزارش می افزاید : بدین ترتیب تمامی بازارهای سهام و اوراق فرابورس ایران در هفته منتهی به ۱۳ اردیبهشت‌ماه عملکرد مثبتی را به ثبت رساندند و نمای کلی بازارهای فرابورس طی این هفته سبز بود.


ارزش معاملات خرد


در همین حال ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به ۲۴ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال در هفته دوم اردیبهشت‌ماه رسید که از این میزان، گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی ۲.۴۷۹ میلیارد ریال و در اختیار گرفتن ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس، در صدر ایستاد. بعد از آن گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و محصولات شیمیایی به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر