14 ارديبهشت 1398 - 10:08

مهار نقدینگی از طریق بازگرداندن اعتماد مردم به بانک‌ها

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایجاد فضای اعتماد بین مردم و بانک‌ها می‌تواند نقدینگی را مهار و از روند افزایش افسارگسیخته آن جلوگیری کند.
کد خبر : ۹۹۵۴۲
سید تقی کبیری

به گزارش ایبِنا، سیدتقی کبیری با اشاره به نقدینگی ۱۸۳۰ هزار میلیارد تومانی در بهمن ماه، گفت: نقدینگی همانند آب پُر فشاری است که از یک مسیر جریان می یابد و اگر مسیر صحیح برای استفاده بهینه از آن ایجاد نشود، به صورت طبیعی راه خود را انتخاب می‌کند و در مسیر های انحرافی ضرر و زیان ایجاد می کند و به سیل های ویرانگر تبدیل شده و تخریب برخی مزارع و منازل را به دنبال دارد.


نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهترین و صحیح ترین راه برای مهار نقدینگی هدایت به مسیر صحیح اقتصادی برای افزایش رشد است، افزود: بهترین بخش برای جذب نقدینگی در تمام زمان ها حوزه تولید است، اما این جذب شرط و شروطی دارد که با تحقق آن سرمایه گذار برای حضور در بخش تولید تمایل پیدا می کند.


وی در ادامه گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، ادامه داد: اگر بخش تولید در حوزه داخلی و صادراتی درآمدهای منطقی و پایدار برای تولیدکننده ایجاد نکند، نباید انتظار داشت که فضای کسب و کار تسهیل شود و نقدینگی به سمت تولید سوق یابد.


کبیری با بیان اینکه دولت باید راهکارهای لازم را برای ایجاد امنیت خاطر سرمایه گذار بخش های تولیدی پیش بینی کرده و اجرایی کند، تاکید کرد: اگر موانع کسب و کار و تولید رفع و تسهیلات منطقی و معقول با نرخ سود متناسب با تولید و صادرات به سرمایه گذاران ارائه شود، بخش عظیمی از نقدینگی می تواند مسیر صحیح خود را پیدا کند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از حوزه‌ها ی اقتصادی در شرایط رکودی به سر می برند، افزود: زمانی که در سال های گذشته در بخش مسکن رکود ایجاد شد، بازارهای کاذب شکل گرفت که نقدینگی به سمت این بازارها هدایت شد و سال گذشته تاثیرات خود را در حوزه ارز و طلا بر جای گذاشت.


این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اگر بازار ساخت و ساز مسکن به شکل صحیح و منطقی مدیریت می شد، بخشی از نقدینگی به صورت تدریجی به این بازار سوق می یافت و بازار را دچار تنش نمی کرد.


عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک‌ها باید با مدیریت صحیح و اعتمادسازی سپرده های مردم را جذب کنند، تصریح کرد: در حال حاضر فضای بی اعتمادی بین مردم و بانک‌ها شکل گرفته که اگر این فضا تعدیل و اعتماد ایجاد شود می‌تواند بخشی از نقدینگی را مهار و مدیریت کرده و از روند افزایش افسارگسیخته خارج کند


برچسب ها: بانک ها نقدینگی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر