18 ارديبهشت 1398 - 09:18
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

کلید بازگشت حیات به مناطق سیل زده

رییس دوره چهارم کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی بر ضرورت به کارگیری تجارب گذشته در بازسازی مناطق سیل زده تاکید کرد و کلید بازگشت حیات به این مناطق را مشارکت مردم برای بازسازی SMEها دانست.
کد خبر : ۹۹۵۴۶
سیل

هماسادات گوشه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره مصوبه دولت در زمینه اعطای تسهیلات به سیل زدگان و پیشنهادات کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی در این زمینه گفت: با وجود آنکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان محسوب می شود، اما سیستم مقابله با بلایای طبیعی را در کشور نداریم و شرایط فعلی قابل قبول نیست.


وی با بیان اینکه قبل از وقوع هر حادثه ای باید آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم، افزود: اداره شرایط بحرانی با قوانینی که مربوط به اداره کشور در زمان های معمول می شود، امکان پذیر نیست. وقتی دولت افراد را بعد از بلایای طبیعی برای دریافت تسهیلات به بانک ها ارجاع می دهد باید توجه داشته باشیم که نظام بانکی حتی در شرایط عادی نیز درگیر مسائل و مشکلات دیگری است.


رییس دوره چهارم کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی ابزار اعطای تسهیلات بانکی بعد از وقوع بلایای طبیعی را ناکارآمد توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به تجارب گذشته به ویژه در مورد بازسازی مناطق زلزله زده بم اعتقاد داریم که می توان منابعی را تجهیز کرد و با مشارکت مردم روند بازسازی و بازگشت امید و حیات را در مناطق آسیب دیده جلو برد.


گوشه یادآور شد که در زمان بازسازی صنایع در مناطق زلزله زده بم، بانک صنعت و معدن دو سازمان ایدرو و ایمیدرو را با نرخ سود پایین تجهیز کرد و این دو سازمان با مشارکت مردم به بازسازی صنایع کوچک و متوسط پرداختند.


وی شرط موفقیت بکارگیری این تجربه را ایجاد تیمی هماهنگ، مقتدر، با بینش و قدرت تصمیم گیری دانست که همزمان پاسخگو هم باشد. رییس دوره چهارم کانون مشاوران بانکی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که قانونی درباره چگونگی رفتار پس از بلایای طبیعی در مورد حمایت های مالی و غیرمالی مورد نیاز در زمینه بازگشت امید و حیات به بخش های آسیب دیده در مجلس تصویب شود. مهم ترین مزیت این قانون نیز آن است که اگر مدیری جسارت لازم برای تصمیم گیری نداشت، قانون حداقل ها را گفته باشد.


گوشه خواستار مستندسازی مدل های به کار گرفته شده در برخورد با حوادث گذشته شد و افزود: یکی از نیروهای اساسی در بازسازی مناطق آسیب دیده، شرکت های مشاور سرمایه گذاری زیر چتر کانون مشاران بانکی هستند و کانون نیز بر آنها نظارت دارد. این شرکت ها می توانند با ضریب فزاینده توانمندی ها در خدمت جبران سریعتر و بازگردادن حیات به مناطق آسیب دیده قرار گیرند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها