17 ارديبهشت 1398 - 09:33
کارشناسان چینی:

چین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند

تحلیلگران چینی برخلاف تصور عمومی احتمال می‌دهند که این کشور از تحریم‌های آمریکایی علیه ایران تبعیت نخواهد کرد.
کد خبر : ۹۹۶۷۰
پرچم ایران و چین

به گزارش ایبِنا به نقل از اویل پرایس، درحالی که تنش‌های میان آمریکا و چین بر سر جنگ تعرفه‌های تجاری در ماه‌های اخیر رو به رشد بوده است،  انتظار می‌رود اگر چینی‌ها خود را در موقعیتی قرار دهند که از دستور ترامپ برای نخریدن نفت ایران سرپیچی کنند این تنش‌ها به اوج برسد.


تحلیلگران چینی اخیرا پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است چین به فشارهای آمریکا درباره واردات نفت از ایران تن ندهد،چون ایران علاوه بر اینکه یکی از شرکای استراتژیک چین در بخش انرژی است، از سرمایه گذاران کلیدی طرح راه ابریشم جدید چین نیز محسوب می‌شود.


دو هفته پیش بود که دولت ترامپ با تصمیم خود مبنی بر تمدید نکردن معافیت واردات نفت از ایران بازارهای انرژی را شگفت‌زده و تاکید کرد هر کشوری از بعد از تاریخ پایان معافیت‌ها از ایران نفت بخرد را نیز تحریم می‌کند.


درپی این تصمیم آمریکا بود که قیمت نفت برنت دریای شمال مرز روانی ۷۵ دلار را پشت سر گذاشت و از آن زمان به بعد حتی پنج دلار دیگر هم به قیمت آن اضافه شده است.


حالا براساس گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین، کارشناسان این کشور اعلام کرده‌اند که موضوع تبعیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نیز می‌تواند از مواردی باشد که در مذاکرات پرتنش چین و آمریکا درباره وضع تعرفه‌های تجاری بر کالاهای دوطرف تاثیرگذار باشد.


هوا لیمینگ، کارشناس مطالعات خاورمیانه و سفیر سابق چین در ایران در این رابطه گفت: لغو معافیت‌های نفتی علیه ایران به معنای این نیست که چین از آمریکا اطاعت می‌کند و مبادلات انرژی خود با ایران را قطع می‌کند، چون ایران از شرکای کلیدی چین در موارد اقتصادی سیاسی و امنیتی است.


گزارش‌های خبرگزاری دولتی شینهوا حاکی از آن است که واردات نفت از ایران حدود شش درصد از مجموع واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد که این موضوع ایران را تبدیل به هفتمین تامین کننده نفت چین می‌کند.


این درحالی است که برخی تحلیلگران بین‌المللی پیشتر بر این عقیده بودند که چین به خاطر تداوم واردات نفت از ایران بیشتر روابط خود را با واشنگتن وارد چالش نخواهد کرد. به اعتقاد آن‌ها اصرار چین به ادامه واردات نفت از ایران، ادامه مذاکرات فشرده تجاری با آمریکا بر سر تعرفه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر