17 ارديبهشت 1398 - 11:19
بانک‌ها مکلف شدند؛

پذیرش سند بناهای ثبت‌ شده به عنوان وثیقه تسهیلات

نمایندگان مجلس بانک‌ها و موسسات اعتباری را مکلف به پذیرش سند بناهای ثبت‌ شده به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات کردند.
کد خبر : ۹۹۶۸۵
مجلس شورای اسلامی - کراپ‌شده

به گزارش ایبِنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی - فرهنگی با ماده (۷) این طرح با ۱۶۷ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


در ماده (۷) آمده است: بانک ها و موسسات اعتباری مکلفند اسناد مالکیت مربوط به بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی را که مالکیت آنها قابل انتقال باشد به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات مرمت و احیاء بپذیرند.


همچنین نمایندگان با ماده (۸) طرح مذکور با ۱۷۴ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. همچنین در ماده (۸) طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی آمده است: در مواردی که حریم بناها و محدوده بافت‌های تاریخی - فرهنگی موضوع این قانون در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" مصوب ۱۳۸۹.۱۰.۱۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن قرار داشته باشد، به نسبت سهم مساحت این بناها و بافت‌ها از کل مساحت بافت‌های فرسوده، اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون مذکور با رعایت ضوابط حفاظت از بافت‌های تاریخی – فرهنگی به حریم بناها و محدوده بافت‌های تاریخی - فرهنگی نیز اختصاص می‌یابد.


به گزارش خانه ملت، بر اساس تبصره این ماده؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل موظف است به نسبت مذکور در این ماده تسهیلات بانکی موضوع ماده (۱۵) "قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" را به امر احیاء و حفاظت بناها و بافت‌های تاریخی - فرهنگی اختصاص دهد. 


برچسب ها: بانک تسهیلات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر