21 ارديبهشت 1398 - 13:52
مشاور سازمان خصوصی‌سازی تشریح کرد:

جزییات پرداخت سود ۹۰ تا ۱۷۵ هزار تومانی گروه پنجم سهام عدالت

مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه پرداخت سود سهام عدالت برای مشمولان گروه پنجم از امروز آغاز شد، گفت: در این مرحله حداقل سود ۹۰ هزار تومان و حداکثر ۱۷۵ هزار تومان برای هر مشمول سهام عدالت است.
کد خبر : ۹۹۸۱۰
سبحانی

به گزارش ایبِنا به نقل از فارس، سیدجعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در مورد اینکه هفته پیش اعلام شده بود، از امروز شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸ باقی مانده سود عملکرد سال ۹۶ سهام عدالت برای مشمولان گروه پنجم پرداخت می‌شود، گفت: تاکنون ۴ گروه از مشمولان سهام عدالت، سود عملکرد این سهام در سال ۹۶ را دریافت کرده‌اند و از امروز سود سهام عدالت آخرین گروه مشمولان شامل شاغلان دستگاه‌های اداری و خانواده‌هایشان، بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و بازنشستگان لشکری از امروز سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۶ را دریافت می‌کنند.


دریافت سود سهام عدالت از سوی ۴ گروه


وی گفت: تاکنون سود سهام عدالت ۴ گروه شامل مشمولان تخفیف‌دار مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، گروه‌ روستایی و عشایری، گروه کارگران فصلی و ساختمانی، سایر اقشار یعنی همه گروه‌ها مانند جانبازان، خبرنگاران، طلاب، زنان سرپرست خانوار، خدام مساجد، سود سهام عدالت را دریافت کرده بودند.


سبحانی افزود: از امروز شنبه، مشمولان گروه پنجم سود عملکرد سال ۹۶ سهام عدالت را دریافت می‌کنند و تا پایان خرداد امسال سود سهام عدالت به حساب همه مشمولان که بیش از ۴۲ میلیون نفر هستند، واریز خواهد شد.


۱۱ میلیون مشمول سود می گیرند


وی تعداد مشمولان سهام عدالت در گروه پنج را حدود ۱۱ میلیون نفر اعلام کرد که از طریق ۳۵ بانک و مؤسسه مالی و اعتباری سود خود را به تدریج دریافت خواهند کرد و از امروز سود سهام عدالت در ۲۹ بانک به حساب افرادی که شماره شبای خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده و تائید آن را ازبانک و از طریق سامانه دریافت کرده‌اند و ۶ بانک باقیمانده به محض اینکه سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت واصل شود، به حساب آنها واریز خواهد شد.


مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه به هر مشمول سهام عدالت در این مرحله چقدر سود پرداخت می‌شود، گفت: مشمولانی که به صورت کامل مالک سهم عدالت شده‌اند یا طبق قانون از سهام عدالت برخوردار شده‌اند، یعنی تا سقف یک میلیون تومان ارزش سهام عدالت را پر کرده‌اند، در این مرحله ۱۷۵ هزار تومان به ازای هر مشمول سود عملکرد سال ۹۶ دریافت می‌کنند و بقیه مشمولان به همین نسبت مثلا کسی که مالک ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت است نصف این رقم دریافت می‌کنند یا کسی که مالک ۶۰۰ هزار تومان سهام عدالت است ۶۰ درصد این رقم دریافت خواهد کرد و در مجموع کف سود برای هر مشمول ۹۰ هزار تومان و سقف آن ۱۷۵ هزار تومان است.


پرداخت سود تا تا پایان خرداد


سبحانی افزود: مشمولان گروه ۵ سهام عدالت تا پایان خرداد امسال سود سهام عدالت سال ۹۶ را دریافت خواهند کرد. وی افزود: در ضمن مشمولانی که سود سال ۹۶ و۹۵  را دریافت نکرده و شماره شبای آنها در سامانه خصوصی‌سازی ثبت نشده و بانک عامل آن را تائید نکرده باشد، باید شماره شبای خود را ثبت کنند که اگر بانک تائید کند، تمام سود این دو سال به حساب آنها واریز می‌شود.


مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه اگر کسی سقف یک میلیون تومان ارزش اسمی سهام عدالت را پر کرده باشد، آیا می‌تواند سهام برای او واگذار شود، گفت: هنوز هیچ سهام عدالتی به صورت کامل به هیچ فردی واگذار نشده و قانونگذار گفته است شماره شبای حساب بانکی افراد را بگیریم و سود عملکرد سال ۹۵ و۹۶ به حساب آنها واریز شود.


وی گفت:‌در اسفند ۹۵ صورتحساب سهام عدالت برای افراد ارسال شد و مطابق قانون شش ماه فرصت داشتند تا اگر کسی مایل است تا سقف یک میلیون تومان ارزش سهام عدالت را پر کنند و مالک کل سهام شوند و شورای عالی اصل ۴۴ بعد از آن یکی دو ماه تمدید کرد.


چشم انداز آزاد سازی سهام عدالت


سبحانی افزود:‌ دولت در زمستان ۹۶ لایحه‌ای برای آزاد سازی سهام عدالت به مجلس ارائه کرد که بیش از یک و نیم سال در مجلس بررسی می‌شود و کمیسیون‌های تخصصی روی آن کار می‌کنند و نمایندگانی از سازمان بورس، خصوصی‌سازی در جلسات شرکت می‌کنند که اگر این امر به تصویب مجلس و سران کشور برسد آن موقع سهام عدالت را در قالب‌ صندوق قابل معامله بورسی یا اصطلاحا ETF به مشمولان واگذار خواهد شد.


وی در مورد اینکه قرار بود ۱۰ ساله از محل سود آتی شرکت‌ها کل مبلغ سهام عدالت مستهلک شود، گفت: در سال ۹۴ که ۱۰ سال از صدور دعوتنامه‌های سهام عدالت می‌گذشت، برای مشمولان حدود ۵۳۲ هزار تومان از محل سود سهام مستهلک شده بود و اگر کسی تمایل داشت، می‌توانست باقیمانده مبلغ تا سقف یک میلیون را به حساب دولت واریز کند و مالک کل سهام عدالت شود.


وی گفت: برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر مانند مخابرات و دخانیات سود سهام عدالت را به خوبی پرداخت کردند. در سبد سهام عدالت ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی وجود دارند که سازمان خصوصی سازی سود این سهام را به وکالت مردم دریافت می‌کرد و به خزانه واریز می‌کرد و بعد از ۱۰ سال ارزش سهام هر فرد ۵۳۲ هزار تومان شد.


مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود:‌از سال ۹۵ تاکنون سود دریافتی شرکت‌های سرمایةپذیر به حساب خود مشمولان سهام عدالت واریز شده و دیگر به خزانه نرفته است، بنابراین آخرین برآورد مالکیت افرادی که باقی مانده یا مشمول تخفیف نیستند، همان ۵۳۲ هزار تومان ارزش اسمی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر