23 ارديبهشت 1398 - 08:29

هند از فهرست سیاه دستکاری نرخ ارز خارج می‌شود

فهرست سیاه کشورهایی که به دستکاری نرخ ارز خود می‌پردازند با خروج هند و ورود ویتنام، تغییرات جدیدی خواهد داشت.
کد خبر : ۹۹۸۶۵
روپیه هند

به گزارش ایبنا به نقل از بلومبرگ، منابع آگاه از احتمال حذف هند و افزوده شدن نام ویتنام به فهرست جدید وزارت خزانه ‌ داری آمریکا خبر دادند. این فهرست که مربوط به دستکاری در نرخ ارز می ‌شود، شامل نام کشورهایی است که با هدف بر هم زدن توازن تجاری، افزایش مزیت رقابتی خود برابر سایر کشورها و بر هم زدن تراز حساب ‌های پرداختی، بر خلاف قوانین بین ‌المللی تجاری، اقدام به دستکاری تعمدی نرخ ارز خود می‌ کنند.


مقامات دولت ترامپ تصمیم گرفته‌ اند نام ویتنام را به دلیل پایین نگه داشتن تعمدی نرخ برابری «دونگ» در برابر دلار به فهرست خود اضافه کنند. خزانه‌ داری آمریکا از مقامات ویتنامی خواسته است در خصوص این اتهام از خود تا پیش از زمان نهایی شدن گزارش دفاع کنند.


گزارش وزارت خزانه ‌داری آمریکا از دستکاری ارزی دو مرتبه در سال منتشر می‌شود و انتظار می رود در گزارش جدید، شمار کشورهایی که نرخ ارز خود را دستکاری می ‌کنند به ۲۰ کشور افزایش یابد.


این فهرست با در نظر گرفتن سه شاخص تهیه می ‌شود که مازاد حساب تجاری مهم ‌ترین آن است. هر کشوری که صادرات آن بیش از سه درصد واردات آن باشد مورد تحقیق و تفحص وزارت خزانه ‌داری قرار می ‌گیرد.


دونالد ترامپ پیش‌ تر چین، روسیه و اتحادیه اروپا را متهم به دستکاری تعمدی در نرخ ارز خود کرده است. استیون منو چین، وزیر خزانه ‌داری نیز در گزارش خود به کنگره، چین را متهم کرده است که معیارهای لازم ارزی را رعایت نمی‌ کند.


سیاست ارزی همواره یکی از مهم ‌ترین اولویت‌ های دولت دونالد ترامپ در روابط تجاری با دیگر کشورها بوده است و این کشور به دلیل همین مساله، توافق نامه‌ های جدیدی با کانادا، مکزیک و کره جنوبی امضا کرده است و بدنبال امضای توافقات جدیدی با چین، ژاپن، ترکیه و هند است.


از کشورهای ویتنام، ایرلند و مالزی به عنوان نامزدهای احتمالی ورود به لیست جدید نام برده می‌ شود. در این لیست نام کشورهایی چون سوئیس، روسیه، تایلند، اندونزی و چین نیز دیده می‌ شود.


برچسب ها: ارز هند
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر