23 ارديبهشت 1398 - 08:46

وعده دولت ترکیه برای کاهش "قابل‌توجه" تورم

وزیر دارایی ترکیه وعده داد که تورم این کشور در ماه‌های پیش‌رو "به میزان قابل توجهی" کاهش خواهد یافت.
کد خبر : ۹۹۸۶۹
وزیر دارایی ترکیه

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، برات البیراک درحالی از کاهش تورم ترکیه در ماه‌های آینده صحبت می‌کند که کارشناسان معتقدند او در تلاش است که مجموعه‌ای از نگرانی‌های ژئوپلیتیک که باعث کاهش ارزش لیر شده است را کم‌اثرتر کند.


البیراک که در تلویزیون سی‌ان‌ان ترک صحبت می‌کرد، گفت که تورم ترکیه همین اکنون هم روندی نزولی دارد و تحت تاثیر عوامل بنیادین بازار به این روند ادامه خواهد داد. علاوه بر این ماه‌های تابستان درآمد ارزی ترکیه را به دلیل رونق گردشگری افزایش خواهد داد.


براساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف‌کننده ترکیه در ماه آوریل از رشد سالانه ۱۹ درصدی برخوردار بوده‌است که نسبت به اوج خود در ماه اکتبر گذشته که در سطح ۲۵ درصد قرار داشت، کاهش پیدا کرده است.


با این حال این رقم هنوز بالاتر از پیش بینی ۱۴.۶ درصدی بانک مرکزی ترکیه است.


لیر در بین ارزهای متعلق به کشورهای درحال توسعه بدترین عملکرد را در سه ماه گذشته داشته است و اختلافات بر سر انتخاب شهردار در استانبول از یک سو و خطر تحریم آمریکا علیه ترکیه به خاطر خرید سیستم اس ۴۰۰ از سوی دیگر، بر کاهش ارزش لیر در بازار جهانی تاثیرگذار بوده است.


وزیر دارایی ترکیه گفته است که دولت این کشور قصد دارد بسته‌های حمایتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان را در اواخر ماه می یا در ماه ژوئن رونمایی کند و ترکیه اکنون آمادگی بیشتری برای مواجهه با نوسان‌های اقتصادی نسبت به هشت ماه گذشته دارد.



برچسب ها: تورم ترکیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر