23 ارديبهشت 1398 - 09:49

تلاش بانک‌مرکزی برای صیانت از حساب‌ها/مردم نگران یکم خرداد نباشند

مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر تلاش بانک‌مرکزی برای صیانت از حساب‌ مردم، گفت: مردم نگران یکم خرداد نباشند این تاریخ خط قرمزی برای بانک‌ها است.
کد خبر : ۹۹۸۷۸
کارت بانکی

نیما امیر شکاری در گفتگو با گروه کلوب دیجیتال ایبِنا درباره رمز دوم یکبار مصرف، اظهار داشت: بیش از دو دهه است که در ایران برای خرید از سیستم‌های پرداخت کارتی استفاده می‌شود که شامل دو شکل متفاوت است.


وی افزود: دسته اول خریدهایی است که از کارت بانکی فیزیکی برای خرید استفاده می‌شود و رمز چهار رقمی اول لازم است و با مراجعه به دستگاه‌های کارتخوان و عابر بانک‌ها تراکنش انجام می‌شود.


مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی، افزود: دسته دوم هر نوع خریدی است که نیاز به اطلاعات کارت و رمز دوم است مثل خریدهای آنلاین، پرداخت قبوض با استفاده از اپلیکشین‌ها و... که این رمزها به دلیل ایستایی از امنیت بسیار پایینی در فضای اینترنت برخوردار هسستند.


اقدام بانک مرکزی برای صیانت از حساب مشتریان


امیر شکاری ادامه داد: بر همین اساس بانک مرکزی برای جلوگیری از سواستفاده هکرها و صیانت از اطلاعات مردم، اقدام به ایجاد رمز دوم یکبار مصرف کرد. به گونه ای که برای هر تراکنش آنلاین، باید رمز دوم جدید دریافت و در مدت زمان معین که ۶۰ تا ۱۸۰ ثانیه اعلام شده، تراکنش خود را انجام دهد.


به گفته وی، روش‌های متفاوتی در دنیا برای جلوگیری از کلاهبرداری و کاهش مشکلات دارندگان کارت‌های بانکی وجود دارد اما در شرایط فعلی بهترین راه در ایران، ایجاد رمز دوم یکبار مصرف برای کارت‌های بانکی است.


این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک با تاکید بر اینکه روش‌های مختلفی برای ارائه و صدور رمز دوم یکبار مصرف وجود دارد، گفت: بانک مرکزی انتخاب روش را بر عهده بانک‌ها گذاشته و تنها زمان بندی بین ۶۰ تا ۱۸۰ ثانیه را برای آنها تعیین کرده است.


امیرشکاری درباره تعیین زمانبندی بانک مرکزی، اظهار داشت: همچنین بانک مرکزی تاریخ یکم خردادماه را آخرین مهلت بانک‌ها برای ارائه این سرویس عنوان کرده و خط قرمزی برای بانک‌ها و تجهیز سرویس‌های خود به این روش جدید است و مردم نگرانی از این زمانبندی نداشته باشند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر