27 ارديبهشت 1398 - 09:54
ایبِنا بر اساس آخرین آمارها ارزیابی کرد :

مقایسه تسهیلات پرداختی و ارزش افزوده بخش های مختلف در سال ۹۷

بررسی تسهیلات پرداختی به بخش های مختلف در سال ۹۷ نشان می دهد که بازرگانی و خدمات سهمی ۵۲ درصدی از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده و ارزش افزوده ای ۶۸.۱ درصدی داشته اند.
کد خبر : ۹۹۸۸۸
توزیع اسکناس نو در آستانه عید غدیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی روند تسهیلات پرداختی از سال ۹۰ تا ۹۷ را بررسی کرده است. بر این اساس در حالی که در سال ۱۳۹۶ نظام بانکی ۶۱۳.۹ هزار میلیارد تومان به طرح های مختلف تسهیلات پرداخت کرده بود، این رقم برای سال ۹۷ به ۷۷۳.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم ۲۶ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد نشان می دهد.


سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته و سهم ایجاد و توسعه کسب و کارها از این سهم افزایش یافته است.


در سال ۹۷، سهم تامین سرمایه در گردش بنگاه ها از تسهیلات ۵۶ درصد بوده است. این در حالی است که این رقم برای سال قبل از آن ۶۲ درصد بوده است.



معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران با مقایسه تسهیلات پرداختی به بخش ها و ارزش افزوده ایجاد شده توسط هر بخش، اعلام کرده است: در حالی که سهم بخش بازرگانی از، خدمات و متفرقه از کل تسهیلات پرداختی در سال گذشته معادل ۵۲ درصد بوده اما نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش افزوده در این بخش ها ۶۸.۱ درصد بوده است.


همچنین سهم ارزش افزوده این بخش ها از GDP در ۹ ماهه نخست سال قبل معادل ۳۴.۲ محاسبه شده است.


این در حالی است که در سال ۹۶، بخش بازرگانی، خدمات و متفرقه ۵۵.۲ از کل تسهیلات پرداختی در این سال، ۳۶.۶ درصد از ارزش افزوده GDP و نسبت ۵۴.۷ درصدی از ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است.


در سال گذشته نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان معادل ۳۹.۹ درصد بوده است. این در حالی است که سهم ارزش افزوده این بخش از GDP در ۹ ماهه نخست سال ۹۷ معادل ۱۵.۱ درصد بوده است. همچنین مسکن و ساختمان ۱۳.۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی در سال ۹۷ را به خود اختصاص داده اند.


سال ۹۶، سهم بخش مسکن و ساختمان از کل تسهیلات پرداختی ۸.۴ درصد بوده و ارزش افزوده این بخش از GDP معادل ۱۶.۳ درصد و نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش افزوده آن نیز ۱۸.۷ درصد بوده است.



اما در حالی که بخش صنعت و معدن ۲۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی در سال گذشته را به خود اختصاص داده است اما سهم ارزش افزوده این بخش از GDP معادل ۳۶.۳ درصد محاسبه شده است. همچنین نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش افزوده صنعت و معدن ۳۳.۴ درصد بوده است.


در سال ۹۶، سهم صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداختی ۲۸.۴ درصد بوده است. همچنین سهم ارزش افزوده این بخش از GDP معادل ۳۲.۷ درصد و نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش افزوده این بخش نیز ۳۱.۵ درصد بوده است.


از سوی دیگر بخش کشاورزی سهمی ۷.۶ درصدی از کل تسهیلات پرداختی در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. سهم ارزش افزوده این بخش از GDP در ۹ ماهه نخست سال قبل ۸.۸ درصد محاسبه شده و نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش افزوده این بخش نیز ۳۸.۵ درصد محاسبه شده است.


مقایسه آمار تسهیلاتی بخش کشاوزی در سال ۹۷ با سال قبل از آن نشان می دهد که در سال ۹۶ سهم کشاورزی از کل تسهیلات ۸ درصد، سهم آن از ارزش افزوده از GDP معادل ۸.۳ درصد و نسبت تسهیلات پرداختی به ارزش افزوده این بخش نیز ۳۵.۱ درصد بوده است.



معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران در گزارش خود نوشته است که متوسط نسبت اعتبارات پرداختی به بخش خصوصی به GDP در سال ۲۰۱۷، معادل ۱۰۵ درصد بوده است.


این نسبت برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۱۰۵ درصد و برای کشورهای با درآمد متوسط به بالا ۱۱۸ درصد محاسبه شده است.


این گزارش همچنین نسبت اعتبارات پرداختی به بخش خصوصی به GDP کشورها در سال ۲۰۱۷ نیز نشان می دهد که ژاپن با نسبت ۱۶۹ درصد در رتبه نخست قرار دارد و کشورهای چین با ۱۵۶، کره جنوبی با ۱۴۵ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.


براین اساس نسبت اعتبارات پرداختی به بخش خصوصی به GDP در سال ۲۰۱۷ برای ایران نیز معادل ۴۰.۸ درصد بوده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر