24 ارديبهشت 1398 - 17:24
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران:

ضرورت اصلاح نظام بانکی و ساماندهی بازار پول

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره اصلاح نظام بانکی و ساماندهی بازار پول، گفت: نبود نظارت کافی باعث ایجاد مشکل در نظام بانکداری کشور شده و با افزایش تعداد بانک‌ها، رسالت نهاد ناظر دشوار می‌شود.
کد خبر : ۹۹۹۶۰
اکبری

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مرتضی اکبری دراین باره،  اظهار داشت: ناکارآمدی و تشکیل بیهوده برخی از موسسه‌های مالی، سیستم بانکداری کشور را دچار اختلال می‌کند و درواقع دولت باید چرایی به وجود آمدن بانک و یا موسسه مالی را واکاوی و هدف‌گذاری‌های پیش از تشکیل را بررسی کند. درصد تحقق این اهداف می‌تواند میزان عملکرد شایسته آنها را بسنجد.


مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: تشکیل بانک خصوصی از زمان انقلاب اسلامی تاکنون بلامانع بوده و همین موضوع باعث سوءاستفاده عده‌ای شده است؛ چراکه تعدادی از سازمان‌ها به‌منظور تأمین مالی ارزان قیمت برای پروژه‌های خود دست به تأسیس بانک و موسسه مالی زدند.


وی اضافه کرد: مؤسسات مالی منفعت‌جو با جمع‌آوری سرمایه‌های ارزان‌قیمت مردم دست به اجرای پروژه‌های منفعت طلبانه خود زدند. برخی از این نهادها مربوط به نهادهای عمومی است که به‌منظور پیگیری طرح‌های منفعت طلبانه خود به وجود آمده‌اند درصورتی‌که به‌طور منطقی آنها نباید در فعالیت‌های اقتصادی وارد شوند.


اکبری با ابراز اینکه اگر مؤسسات مالی تشکیل نمی‌شد اکنون شاهد رقابت شدیدی بین نرخ سود بالای بانک‌ها نبودیم، توضیح داد: در حقیقت یکی از علل افزایش نرخ سود بانکی مربوط به مؤسسات مالی بیهوده می‌شود که پروژه‌های آنان شکست‌خورده و یا دارایی آنها صرف طرحی برگشت‌ناپذیر شده است.


مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مطرح کرد: شکست پروژه‌ها باعث کمبود نقدینگی شده و این موسسه‌ها برای جبران زیان‌های خود به جذب سپرده و رقابت با بانک‌های سالم می‌پردازند.
وی افزود: این بانک‌ها برای جذب سپرده‌گذار و جبران خسارات ناشی از پروژه‌های شکست‌خورده خود ناچار به ارائه نرخ سود بالا هستند.


اکبری بیان کرد: می‌توان ریشه نگرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی را مبنی بر به هدر رفتن سرمایه مردم دانست زیرا این موسسه‌های مالی، اندوخته‌های مردم را در فضا و کارکرد اشتباهی که به‌طور عمده برگشت ناپیداست، صرف می‌کنند و با افزایش نرخ سپرده، واحدهای تولیدی نیز متحمل فشارهای سنگینی می‌شوند.


مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تشریح کرد: واحدهای تولیدی و مولد ناچار به وام‌گیری با نرخ بهره بالا هستند چراکه برای بانک‌ها هزینه نرخ تمام‌شده و بهره‌ای که بابت سود بانکی پرداخت می‌کنند گران است. ازاین‌رو برای جبران این امر ناچار به وام‌دهی با نرخ بهره زیاد هستند.


وی ابراز کرد: نرخ تمام‌شده بالا پول برای بانک‌ها باعث شده تا تعدادی از آنها کسر نقدینگی پیدا کنند که این امر به‌خودی‌خود تأثیر منفی بر چرخه اقتصاد می‌گذارد.


اکبری معتقد است: اقساط وام با نرخ بهره بالا باعث شده تا بخش مولد کشور توان باز پس دادن آن را نداشته باشند که این موضوع باعث بدهی‌های بانکی و به وجود آمدن معوقات شده است.


مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: مشکلات کنونی باعث می‌شود تا به‌خوبی پروژه‌های اقتصادی پیش‌بینی نشود و یا بازده خوبی را نداشته باشد. به‌این‌ترتیب معوقات بانکی به وجود می‌آید که درنهایت به کسری بودجه و بدهی بانک‌ها منتهی می‌شود. این دور باطل به‌طور مداوم در حال تکرار است.


وی در ادامه بابیان راهکاری که می‌تواند منجر به سامان‌دهی نظام بانکی و مشکلات مربوط شود، تشریح کرد: به فعالیت بنگاه‌داری بانک‌هایی که برای همتای سالم خود ایجاد مشکل می‌کنند، خاتمه دهند. در همین راستا اصلاح نظام بانکی و ساماندهی بازار پول با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ادغام مؤسسات مالی در حال پیگیری است.


اکبری معتقد است: برخی از مؤسسات مالی دارای مجوز بانک مرکزی نیستند ازاین‌رو برای تعین تکلیف آنها در وهله نخست باید به نظارت و اصلاح امور آنها و در گام بعدی به ادغام با بانکی بزرگ روی آورده شود.


مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیان کرد: اکنون میان مؤسسات مالی که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت نمی‌کنند با بانک‌هایی که مخل ایجاد فضای سالمی در نظام بانکی هستند، تفاوتی نیست بنابراین دولت باید فرصتی برای اصلاح آنها در نظر بگیرد و در غیر این صورت با آنها برخوردهای جدی شود.


اکبری گفت: بانک مرکزی باید نظارت‌های بیشتری بر فعالیت بانک‌ها و موسسه‌های مالی داشته باشد. اکنون ابهام‌های زیادی در مورد وام‌های پرداختی و هدفی که بابت آن وام تعلق‌گرفته است، وجود دارد.


برچسب ها: پول مرتضی اکبری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر