10 شهريور 1398 - 11:22
تحلیل رسانه خارجی از رقیبان جدید دلار؛

ایران کشور بعدی دارای رمزارز ملی می‌شود؟

رمزارز اختصاصی چین بزودی وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شود. سوال اینجاست که آیا ایران یا انگلستان کشورهای بعدی صف هستند تا رمزارز اختصاصی خود را معرفی کنند؟
کد خبر : ۱۰۳۶۲۸
رمز ارز

به گزارش ایبِنا، پایگاه خبری دیکریپت نوشت: ایران، روسیه و انگلستان اعلام کرده‌اند که با جدیت در حال بررسی استفاده از این امکان جدید هستند. کشورهای مختلف در گوشه گوشه جهان بررسی‌های خود را شروع کرده‌اند که ارز دیجیتال رسمی و تحت نظر بانک مرکزی خود را به‌عنوان یک ابزار جایگزین رمزارزهای فعلی معرفی کنند و همراه با رویکرد جهانی برای از بین بردن سلطه دلار آمریکا، قدمی مهم به سمت دنیای بهره‌ورتر فناوری بردارند.


این درحالی است که آمریکا به عنوان دارنده پُر معامله‌ترین ارز جهان – دلار – در برابر این تحولات سکوت کرده است. این گزارش در ادامه نگاهی به جدیدترین پیشرفت‌ها در حوزه رمزارزهای مورد حمایت دولت‌ها پرداخته و نوشته است: ایران از فوریه ۲۰۱۸ به این سو، ابعاد مختلف معرفی و رونمایی از رمزارز ملی خود را در حال بررسی دارد. اما جزییات جدید درباره یک رمزارز با پشتیبانی طلا حاکی از این است که استخراج این رمزارز قرار است توسط کنسرسیومی کوچک از شرکت‌های فناورانه خصوصی انجام شود.


پیش از ایران، چین کشوری بود که ایده ارز دیجیتال ملی خود را رونمایی کرد. چینی‌ها از اوایل سال ۲۰۱۸ ایده یک ارز دیجیتال با پشتیبانی بانک مردم این کشور را در سر داشتند، اما خیلی از فعالان این عرصه معتقدند که این ظهور رمزارز اختصاصی فیس بوک به نام «لیبرا» بود که چین را وادار کرد زودتر وارد عمل شود. انتظار می‌رود که رمزارز اختصاصی چین تا اوایل نوامبر امسال رونمایی شود و از طریق بانک‌های اصلی چین بین متقاضیان توزیع شود تا جایگزین پول نقدی شود که توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


از دیگر کشورهایی که درحال بررسی جدی ایده رونمایی از رمزارز اختصاصی ملی هستند می‌توان به روسیه اشاره کرد. پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرده است که از آنجایی که ذخایر دلاری این کشور تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا در حال کاهش است، گزینه های جایگزین مبادلات مالی روی میز قرار گرفته است. اما نکته اینجاست که روش روس‌ها این است که تا زمانی که همه کارها انجام نشود چیزی را علنی نمی‌کنند تا زمانی برای دشمنان برای اقدامات مقابله‌جویانه باقی نماند.


انگلستان از دیگر کشورهایی است که خیلی جدی به این موضوع ورود کرده است، ایده جذاب رمزارز اختصاص دیگر کشورها را هم به سوی خود جذب کرده است و از کشور کوچکی مثل جزایر مارشال تا کشورهای نفت‌خیزی همچون امارات و عربستان در حال بررسی این ایده هستند، در حقیقت براساس جدیدترین گزارش های منتشر شده، ۷۰ درصد از بانک‌های مرکزی در دنیا در حال مطالعه درباره این ایده هستند.


کشورهایی مثل تونس، سنگال و ونزوئلا ورژن اختصاصی خود را تاکنون رونمایی کرده‌اند. کشورهای دیگر مثل امارات، عربستان، تایلند و سنگاپور به صورت پایلوت اقداماتی را انجام داده‌اند و بزودی وارد فاز عملیاتی خواهند شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر