ثبت بالاترین رقم سود خالص در بانک کردیت سوئیس

بانک کردیت سوئیس همزمان با قطع همکاری با مدیر ارشد اجرایی خود پس از برملا شدن رسوایی جاسوسی، بالاترین رقم سود خالص را از سال ۲۰۱۰ تاکنون به ثبت رساند.
کد خبر : ۱۱۱۵۴۶
کردیت سوییس

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، «تیجان تیام» پس از رسوایی جاسوسی که منجر به ملتهب شدن فضای هیات مدیره کردیت سوئیس شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد و به طور رسمی فردا (جمعه) این موسسه را ترک می‌کند.


«توماس گاتشتین» جانشین وی در این بانک خواهد شد.


تیام مدتی کوتاه پس از روی کار آمدن، از آغاز تحولی بزرگ خبر داد و به تحلیلگران گفت که دومین بانک بزرگ سوئیس در راستای حمات از فعالیت تجاری خود با ثروتمندان جهان، از استراتژی‌های وی که بر مدیریت ثروت و فعالیت های بانکداری سرمایه گذاری تمرکز دارد، بهره‌مند خواهد شد.


سود خالص سالیانه اعلام شده توسط کردیت سوییس در پایان سال گذشته میلادی ۳.۴۱۹ میلیارد دلار (معادل ۶۹ درصد) بوده که بالاترین سود این بانک برای چیزی در حدود یک دهه محسوب می‌شود.


تیام در بیشتر دوران چهار سال و نیمه حضور در راس کردیت سوییس تلاش کرد تا این موسسه را بر پایه‌ای باثبات‌تر استوار کند، هزینه ها را کاهش دهد و  فعالیت های بانکداری سرمایه گذاری ریسکی را که اندوخته موسسه را در معرض خطر قرار می‌داد، حذف کند.


اما بیشتر از این اقدامات، میراث وی با جنجال جاسوسی تعریف می‌شود که کردیت سوییس را به عنوان یکی از معتبرترین نام‌ها در بانکداری اروپا مجبور کرد تا به جاسوسی از ۲ مقام اجرایی اسبق خود اعتراف کند.


کردیت سوییس مقصر این جاسوسی را که  به شکل مخفیانه صورت گرفته بود، یکی از دستیاران نزدیک تیام  دانست. کردیت سوییس و تیام گفته اند که هیات مدیره هیچ اطلاعی از این فعالیت ها نداشته است.


تحقیقات داخلی در این خصوص توسط شرکت حقوقی هامبرگر انجام شد و نشان داد هیچ مدرکی از این وجود ندارد که تیجان تیام از جاسوسی کردیت سوئیس از اقبال‌خان مدیر سرمایه قبلی، که حالا در بانک رقیب یعنی یوبی‌اس، کار می‌کند، خبر داشته است. اما همین تحقیقات به طور مستقیم  منجر به اخراج مدیر اجرایی بانک، پیر اولیور بویی شد. او همان فردی بود که شخصا دستور داده بود از اقبال خان که به بانک رقیب پیوسته است، جاسوسی شود. این جنجال باعث شد ابهامات زیادی در مورد کفایت مدیریت تیام مطرح شود؛ پرسشی که مطرح شده این است که او  چطور از چنین تصمیم‌گیری مهمی که توسط یکی از مدیران ارشد بانک انجام شده بی‌خبر بوده است.


این بانک در ماه دسامبر سال گذشته اهداف تعیین شده خود را برای سودآوری در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تعدیل و دلیل آن را کاهش معاملات، نرخ بهره منفی و همچنین تنش‌های تجاری در سطح جهان اعلام کرد.


در دوران تصدی تیام، هزینه های عملیاتی بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت و درآمد خالص نیز با کاهش ۱۳ درصدی مواجه شد.


نسبت هزینه به درآمد کردیت سوییس برای سال ۲۰۱۹ به عدد ۷۷.۶ درصد رسید که بالاترین رقم سود از سال ۲۰۱۰ برای این بانک محسوب می‌شود.


تنها بخشی از بانک که از زمان زمامداری تیام در اواخر سال ۲۰۱۵ و تحت تاثیر تغییرات و اصلاحات وی، از حیث درآمدزایی رشد داشته، بخش «مدیریت ثروت در عرصه بین المللی» بوده است؛ تنها واحد مستقلی که مسوولیت مدیریت پول ثروتمندان خارج از آسیا و سوییس را برعهده دارد.


اگرچه پس از شروع سخت سال ۲۰۱۹، بخش مدیریت ثروت بین المللی کردیت سوییس شاهد افزایش درآمد بخش خصوصی بانک در سه ماهه پایانی سال بود اما سرمایه کلی ورودی ۲۳.۱ میلیارد فرانکی کردیت سوییس در مقایسه با پیش بینی تحلیلگران همچنان پایین است.


واحدهای بانکداری سرمایه گذاری و بازار سرمایه، ضرر ۱۶۲ میلیون فرانکی را به ثبت رساندند که با زیان ۶۰ میلیون فرانکی در سه ماهه پایانی سال تکمیل شد.


بخش فعال کردیت سوییس در زمینه تجارت در بازارهای جهانی که در سال‌های اخیر حاشیه سود بسیار کمی را ثبت کرده بود، سال ۲۰۱۹ را در اوج به پایان رساند به طوری که در یک چهارم پایانی سال حجم تجارت در بازار اوراق قرضه ۷۳ درصد افزایش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر