شکستن اتحاد نفتی با روسیه در ترازوی آل‌سعود

در بحبوحه اختلاف نظرها در خصوص تاثیر احتمالی شیوع ویروس کرونا بر تقاضای جهانی نفت، عربستان سعودی گزینه شکستن اتحاد نفتی خود را با روسیه مورد بررسی قرار داد.
کد خبر : ۱۱۱۸۱۳
عربستان

به گزارش ایبِنا از وال استریت ژورنال، «عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی هفته جاری مذاکراتی را در خصوص احتمال کاهش مشترک تولیدات نفتی به اندازه ۳۰۰ هزار بشکه در روز برگزار خواهند کرد.»


با این حال، نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت با چشم پوشی از این تیتر غافلگیرکننده، آخرین بار هر بشکه ۵۳.۰۵ دلار معامله شد. «جیمز ویلیامز» اقتصاددان حوزه انرژی در WTRG Economics گفت: اگر قرار به شکستن اتحاد باشد، واکنش آنی بازار کاهش بهای نفت خواهد بود اما این موضوع با کاهش تولیدات اوپک باز به حالت اولیه باز می‌گردد. شک دارم که پیوند اعضای اوپک گسستنی باشد اما اتحاد مابین اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک شکننده است.


وی ادامه داد: اوپک سالیان سال در تلاش بود که شوری سابق و بعدها روسیه را به عضویت خود درآورد؛ روس‌ها از دهه ۸۰ از این موضوع اجتناب کردند و بحران قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ آنان را پای میز مذاکره کشاند.


خبر شکستن اتحاد عربستان و روسیه در حالی منتشر شده است که گروه اوپک پلاس اوایل ماه جاری نشست فنی را به منظور کاهش تولیدات نفت در راستای حمایت از قیمت طلا سیاه برگزار کردند.


در این نشست که در وین اتریش برگزار شد، این پیشنهاد مطرح شد که اوپک پلاس کاهش تولیدات خود را تا پایان سال جاری تمدید کند. براساس توافق کنونی اعضای اوپک پلاس ۱.۷ میلیون بشکه در روز از تولیدات خود خواهند کاست؛ این توافق از اکتبر ۲۰۱۸ آغاز شده و تا مارس ۲۰۲۰ اعتبار دارد.


«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان به تازگی شیوع کرونا را به آتش گرفتن یک خانه تشبیه کرده و گفته بود مهار آن از دو طریق امکان پذیر است؛ یا با شلنگ باغ که منجر به از دست رفتن ساختمان خواهد شد و یا با خبر دادن به آتشنشانی.


وی وی تاکید کرده بود که شاید آتشنشانی ایجاد وحشت کرده و مبلمان را از بین ببرد اما در نهایت خانه از حریق نجات پیدا می‌کند. در جریان نشست اوپک پلاس، روسیه پیشنهاد عربستان را مبنی بر کاهش تولیدات نفت به اندازه ۶۰۰ هزار بشکه در روز رد کرد.


گزارش‌ها حاکی از آن است که روس‌ها هیچ نیازی به کاهش تولید نمی‌بینند، زیرا به اعتقاد آنان تاثیر کرونا بر تقاضای نفت محدود بوده و آنان انتظار دارند تا تضعیف تقاضا از طریق کاهش تولیدات نفت لیبی و همچنین تحریم‌های جدیدی که فروش نفت ونزوئولا را هدف گرفته است، جبران شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر