شرط‌بندی دلالان روی کاهش بیشتر نرخ بهره؛

یکه‌تازی چندین ساله دلار در معرض خطر قرار گرفت

همزمان با کاهش سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا و همچنین اطمینان دلالان مبنی بر کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دلار پایین‌ترین سطح خود را در هشت هفته اخیر تجربه کرد.
کد خبر : ۱۱۲۲۹۲
دلار

به گزارش ایبِنا از رویترز، تسهیل سیاست‌های پولی در آمریکا که به دنبال افزایش نگرانی‌ها بابت تاثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا شدت گرفته، یکه تازی چند ساله دلار را به خطر انداخته و به سایر ارزهای جهان اجازه خودنمایی داده است.


شاخص دلار که قدرت آن را برابر سبدی ارزی متشکل از ۶ ارز عمده جهان اندازه گیری می‌کند، نسبت به روزهای گذشته حدود ۰.۸ درصد پایین‌تر و روی ۹۶.۶۳۹ واحد بود؛ این در حالی است که این شاخص پیش از این با رسیدن به ۹۶.۶۰۸ واحد ضعیف‌ترین دوره خود را از ششم ژانویه به بعد تجربه کرده بود.


بازارهای پول پیش بینی کردند که فدرال رزرو در جلسه بعدی خود که ۱۸ و ۱۹ مارس برگزار می‌شود، نرخ بهره را از محدوده فعلی آن که بین ۱ تا ۱.۲۵ درصد نوسان می‌کند، ۲۵ نقطه پایه و تا آوریل نیز ۵۰ نقطه پایه دیگر کاهش دهد.


«خوان پرز» استراتژیست شرکت تِمپوس مستقر در واشنگتن در این باره گفت: کاهش نرخ بهره اضطراری بود بنابراین جا دارد این پرسش را مطرح کنیم که آیا فِد دوباره اقدامی مشابه انجام می‌دهد یا حرکت دیگری مخابره می‌کند؟ به نظر آنها مایلند هر لحظه کمک کنند بنابراین عدم اطمینان به دلار قابل درک است.


ویروس کرونا که اواخر سال گذشته میلادی در مرکز چین پدیدار شد و حالا به سرعت در حال گسترش به اقصی نقاط است، هم اکنون به حدود ۹۰ کشور نفوذ کرده و بیش از سه هزار نفر را در سرتاسر جهان به کام مرگ کشانده است.


نرخ برابری دلار به یِن (ارزی که در زمان تنش‌های ژئوپولیتکی یا مالی همواره به سرمایه گذران چشمک می‌زند) ۱.۲ درصد کاهش یافت و بعد از ۶ ماه افت تازه ای را تجربه کرد و هر دلار  ۱۰۶.۲۲ ین معامله شد.


«رونالد سیمپسون» مدیر اجرایی بخش تحلیل ارز جهان در موسسه اکشن اکونومیکس گفت: بورس وال استریت در معاملات میان-روز نزدیک به ۳ درصد افت داشت و اوراق قرضه نیز سطوح تازه ای را از ریزش تجربه کرد که هر دو تاثیر قابل توجهی بر نرخ برابری دلار داشت.


دلار از سوی داده‌های آماری نیز حمایت چندانی دریافت نکرد؛ داده هایی که نشان داد شمار آمریکایی‌هایی که برای استفاده از حقوق و مزایای بیکاری تشکیل پرونده داده‌اند، کاهش یافته که خود حاکی از آن است که بازار کار آمریکا با وجود شیوع کرونا شرایط باثباتی دارد.


یک روز پس از آنکه بانک مرکزی کانادا در اقدامی بی سابقه بیشترین کاهش را در ۱۰ سال اخیر بر نرخ بهره اعمال کرد، ارزش دلار کانادا به همتای آمریکایی آن تضعیف شد. این در حالی است که رنگ باختن انتظارات از بانک مرکزی انگلیس برای تبعیت از همتای آمریکایی خود در کاهش نرخ بهره، ارزش پوند استرلینگ را برابر دلار به اندازه ۰.۷ درصد افزایش داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر