10 ارديبهشت 1399 - 19:03

حمایت رییس بانک مرکزی لبنان از نظام نرخ ثابت ارز و نوسان با دلار

رییس بانک مرکزی لبنان با مقاومت برابر سیل انتقادات تند از وی در خصوص نحوه مدیریت بحرانِ گریبان‌گیر اقتصاد این کشور، گفت که نظام نرخ ثابت ارز (نوسان با دلار) همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
کد خبر : ۱۱۳۷۸۳
لبنان

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، «ریاض سلامه» که از سال ۱۹۹۳ بر مسند ریاست بانک مرکزی لبنان تکیه زده است، معتقد است که «پوند ثابت تصمیمی سیاسی است. ما در بانک مرکزی به این نتیجه رسیده‌ایم چون از امور آگاه هستیم و حالا شما در صرافی‌ها شاهد این تصمیم و تاثیر آن بر قدرت خرید مردم لبنان هستید.»


سلامه که در یک سخنرانی تلویزیونی صحبت می‌کرد، از دولت خواست تا به سپرده گذاران ضرر تحمیل نکرده و در ادامه تاکید کرد که نباید اجازه داد تا بانک‌های این کشور ورشکست شوند.


براساس اعلام بانک مرکزی لبنان، این نهاد تا ۲۴ آوریل ۲۰ میلیارد دلار نقدینگی در اختیار داشته و در پنج سال اخیر ۸۱ میلیارد دلار برای تامین کسری بودجه و تراز تجاری، سرمایه فراهم کرده است.


پس از سال‌ها سوءمدیریت و کسری بودجه فزاینده در غیاب اصلاحات حقیقی، بحران شدید ارزی هر لحظه لبنان را به روز مجازات نزدیک‌تر می‌کند.


نقل و انتقالات مالی که دولت برای تامین نیازهای خود به آنها وابسته است، ته کشیده و به کمبود شدید دلار منجر شده و متعاقب آن بانک‌ها و اقتصاد وابسته به واردات لبنان را به هرج و مرج کشانده است.


سلامه در ادامه گفت که وی هدف یک «مبارزه سیستماتیک» قرار گرفته و از سیاست‌های مهندسی مالی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی حمایت کرد.


به گفته وی، این اقدامات با تامین دلار کافی از واردات کالاهای اساسی حمایت کرده و با هزینه‌ای قابل قبول برای دولت زمان خریده است.


«حسن دیاب» نخست وزیر لبنان هفته گذشته بانک مرکزی این کشور را مقصر اصلی افت شدید و سریع ارز لبنان در بازار سیاه دانست و این نهاد را به همین موضوع متهم کرد و علاوه بر این، سیاست سلامه را زیر سوال برد و از وی خواست تا با مردم لبنان شفاف و صادق باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر