15 ارديبهشت 1399 - 10:46

روش‌های پیشگیری از جعل چک را بشناسیم

جعل امضای چک معمولا یکی از دغدغه های دارندگان دسته چک است اما برای جلوگیری از این کلاهبرداری چه راهکارها و روش هایی وجود دارد؟
کد خبر : ۱۱۳۸۲۴
چک

به گزارش ایبِنا،  معمولاجعل امضاء چک درزمان صدور آن قابل تصور است، زیرا بعد از صدور چک، احتمال جعل امضاء کم‌تر است؛ بنابراین برای جلوگیری از جعل امضاء معمولا راهکارهای باید مد نظر قرار گیرد.


1- صاحب حساب امضائی داشته باشد که به سادگی نتوان آنرا جعل کرد البته امضای شلوغ و پر خطوط هم ممکن است هنگام تعیین اصالت دردسر ساز شود.


 2- امضاء چک انحصاری باشد این امر باعث می‌شود که از نمونه امضاء شما افراد کم تری مطلع شوند و یا اینکه برای صدورچک از خودکار اختصاصی که مخصوص تحریر و امضاء چک باشد استفاده شود.


3-  دسته چک و یا برگ چک را در دسترس دیگران قرار ندهید و معمولا به صورتی نگهداری کنید که امکان دسترسی به آن برای دیگران غیر ممکن یا سخت باشد البته راهکارهای ذکرشده می‌تواند کمکی برای جلوگیری از ارتکاب جعل امضاء شود لیکن به طور قطع نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.


مجازات جعل امضای چک چیست؟


طبق ماده ۵۲۳  قانون مجازات اسلامی، هرگونه ساختن سند و جعل امضا یا مهر دیگری و خراشیدن و تراشیدن ، یا تغییر در تاریخ سند از مصادیق جرم جعل بوده و جرم محسوب شده است ، طبق این ماده ماده مرتکب جعل چک ، علاوه بر اینکه باید خسارتی را که از راه جعل چک به کسی وارد کرده جبران کند ،  طبق قانون به ۶ ماه تا ۲ سال حبس و ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می گردد.بدین ترتیب درصورتی که جاعل به جعل امضا پشت چک اقدام می کند با توجه به تشخیص و تعیین دادگاه به حبس مقرر و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد .

برچسب ها: چک جعل چک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر